Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
af hvilket träslag som hälst, men som för att erhålla en mjuk
ton färgats med det gröna, pulvriserade teet. Detta lager skyles
af ett hvarf hvit aska af Wistariaträ. Liksom i fråga om
blomsterdekorationen, finnes det äfven här tre olika
stilar, Shin, Gyö och Sö, enligt hvilka askan
arrangeras på tre olika sätt. Enligt
Shin-sti-len, den mest ceremoniella, användas mycket
antika, till formen primitiva fyrpannor af
lera, hvilka tillverkades i Japans gamla
kejsarstad Nara. I dessa formas askan enligt
mön-, stret af Rikkius favoritberg, Haigatayama, som
j:, är beläget vid bergsbyn Arima och bekant för
sin skönhet och sina vackra konturer. Enligt
Gyö-stilen kan hvilken fyrpanna som hälst
användas. Askan formas så, att den skall
föreställa ‘‘det midt emot belägna berget“,
hvar-på den lilla upptornade askkullens sidor
täckas med dekorativt tecknade vågor, som
åstadkommas med en af eldtängerna. Enligt
Sö-stilen ordnas askan antingen i form af det
japanska tecknet för två, som symboliserar en flods
båda stränder, eller också krattas askan
konstnärligt med hjälp af eldtängerna. Detta
senare sätt förekommer endast i mycket stora
fyrpannor, då rummet är stort och gästerna
Fig. 91. Olika stilar många Pör att hindra elden att utsända allt
för tekittlarna. . ,
i. Yorozuya = långt i», för mycken värme, nedsättes i askan ett litet
III. Senbon matsu = tusen rundt fat, som delvis tillstänger den öppna
iv. Kenzåki = svärdsudd- delen på fyrpannans främre sida. De nu för
tiden begagnade faten äro af hvit färg, men
den ryktbare läraren Genzo, som gifvit mönster till så många
af Cha-no-yu-föremålen, använde alltid ett fat i två färger, röd t
och hvitt. De äro af lera, och det s. k. “molnfatet“ i hvitaktig
färg med en teckning, som antyder ett lätt, framsväfvande moln,
anses vara vackrast och elegantast. De öfriga föremålen mot-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>