- Project Runeberg -  Tiden / Fjortonde årgången. 1922 /
109

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 2, mars 1922 - Bergman, C. G.: Hyresgästens hem

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HYRESGÄSTENS HEM

109

icke blott .något i stil med "hemmens prydande med konstverk",
utan den ligger förnämligast i att hålla sin verksamhet även i dess
yttersta konsekvenser inom den disponerade lägenheten. Man
inkräktar på grannens lägenhet genom att t. ex. förpesta luften där,
men också genom buller och icke minst genom sådant oljud, som med
orätt går under namn av "musik". Ett ordinärt piano hos en
familj behärskar luftrummet hos ett flertal andra hyresgäster, och
i ren tanklöshet reflekterar pianisten icke på att hon ger konsert
för ett stort, men osynligt auditorium. Hemma får hon kanske akta
sig för att störa husfadern, som behöver vila eller sysslar med
strängt tankearbete, men vad sedan det osynliga auditoriet tänker
om hennes "andes stämma i världen", det frågar varken hon eller
hennes pappa efter. Man disponerar väl sin egen våning utan att
fråga andra om lov! Nu har emellertid även den enklaste musik
den egenskapen att ovillkorligen taga uppmärksamheten i anspråk
hos en någorlunda musikalisk person: den stör sålunda tankearbete
och i synnerhet nybörjares spelövningar orsaka ej sällan för de
ofrivilliga åhörarne nervösa lidanden, varom nervläkare veta att
berätta. På sina håll i Tyskland ha husägarne gått så långt att
förbjuda hyresgäst att ens inneha piano; det gällde där hus, som
elever vid musikkonservatorier gjorde hart när obeboeliga för
normala människor. I varje fall måste den moderna "pianopesten"
hållas inom rimliga gränser, pianot får icke användas som lekplats
för barn, och vitsord beträffande speltimme bör givas uteslutande
åt åhörarne. Vad nu sagts gäller naturligtvis icke musikalisk
underhållning vid vanlig sällskaplig samvaro.

Det nu sagda har i allmänhet sin tillämpning även på andra
bullrande instrument. I allmänna medvetandet har väl redan ingått,
att buller genom "oskickligt leverne" icke tolereras. Däremot kunde
nog användningen av gårdarna kräva en bullerlag, liksom gatan har
sin: mattpiskning ävensom vedhuggning o. dyl. borde i varje fall
koncentreras till högst två timmar dagligen.

Lagberedningen inskärpte i sina motiv, att i fastigheter med flera
lägenheter en noggrann ordning måste upprätthållas, "så att icke
den ene hyresgästen inverkar störande på den andres trevnad". Men
Lagberedningen betraktade saken nästan uteslutande med hänsyn
till värdens ekonomiska intresse: han kunde riskera avtalets förtidiga
uppsägning och hyresvärdet kunde minskas. Däremot betraktade
man då icke saken ur synpunkten av att hemfriden är ett villkor

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:10:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1922/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free