- Project Runeberg -  Tiden / Sjuttonde årgången. 1925 /
297

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 5, augusti 1925 - Hedén, Erik: Strindbergslitteratur - Ossiannilsson, K. G.: Den eviga författarrätten

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DEN EVIGA FÖRFATTAR RÄTTEN

Av K. G. OSSIANNILSSON.

J@{

r^ TT KRAV, SOM MER OCH MER ARBETAR SIG FRAM
fs*\ i författarkretsar (se senaste årgångar av Nordisk Förf
atter-Vlx tidende!), är kravet på fullständig och evig personlig
äganderätt till skrift, ett krav alltså, att författaren i sin rätt likställes med
varje annan medborgare. För många torde ett sådant krav verka
som höjden av oförsynthet, men det ha de flesta krav gjort — innan
de genomförts.

Om socialdemokrater principiellt önska framgång åt en rakt
motsatt tendens, är det ingen som förvånas. Socialism och privategendom

års Sverige. Det som gör tolkningen av Himmelrikets Nycklar så
svår, är att dramat genomlöpes av en dubbel motivkedja, en ideell,
och en självbiografisk, eller rättare två självbiografiska, av vilka den
ena innehåller yttre, den andra idéupplevelser, och att dessa
motivkedjor ej löpa i samma tidsföljd. I scenerna från antiken berör
Strindberg t. ex. på en gång vissa sina upplevelser från Gif
tasproces-sen och sin hänförelse för antiken, vilken han först fick åtskilligt
senare. På samma sätt är det möjligt, att han i scenen från
Schla-raffenland berör dels sin naturhänförelse från 70- och början av
80-talet, dels även ett eller annat intryck från Sverige 1889.

Till sist må blott anmärkas, att Lamm röjer en förnuftig syn på
Infernoperiodens betydelse för Strindberg. Han betraktar den ej
som en litterär olycka, utan snarare som en litterär nyfödelseprocess.
Angående bokens form må blott sägas att det är mycket sällan man
får läsa så spännande och roligt.

Man har värdesatt Lamms bok såsom det bästa litteraturhistoriska
verk vilket hittills skrivits om Strindberg. Detta omdöme är riktigt.
Men just därför är det av vikt att man ej förbiser dess allvarliga
missuppfattning av vissa drag i Strindbergs karaktär, av vissa hans
diktverk — särskilt Mäster Olof — och i viss mån även av diktens
väsen.

20

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:11:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1925/0319.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free