- Project Runeberg -  Tiden / Sjuttonde årgången. 1925 /
349

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 6, oktober 1925 - Fogelklou, Emilia: Människan och hennes arbete

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MÄNNISKAN OCH HENNES ARBETE

349

ring av livsföringen inom denna världen med hänsyn till den
kommande" — så formulerar Max Weber denna arbetstanke. Arbetet
blir som följd därav etiskt (resp. oetiskt) ej blott på grund av sitt
syfte utan genom sin kvalitativa beskaffenhet.

Tidsspillan, arbetsunderlåtenhet, är den svåraste synden. För
Luther var det "vantro, förtvivlan" — gemytets sterilitet, det
oinspirerade, irreligiösa tillståndet. "Om man är aldrig så förtvivlad,
skall man vara så god och gå på." Denna appell till viljan
och självbehärskningen ligger främst för de reformerte. Livets
rymd är kort och dyrbar. Den skall stoppas full just av
arbete ; man bör ej spilla den på sällskapande, nöjen eller ens för
mycket sömn (allrahögst åtta timmar).1) "Den som slösar bort sin tid,
föraktar sin själ.’’

Som renässansens gryende forskaranda ville erövra världen genom
vetande, så vill denna företagaranda erövra den genom arbete.
Meditation och stämningsandakt går inte på långt när upp emot arbete.
"Den, som icke arbetar, skall heller icke äta."

Men det får inte vara arbete på måfå, inte att springa omkring
och vara tjänstaktig här och där, utan systematiskt planlagt arbete.
Tiden är ju Guds egendom. Som dess förvaltare bör man se till att
mesta möjliga arbete utvinnes på kortast möjliga tid.

Dagens timmar likaväl som alla ens uppgifter böra vara reglerade
av en förnuftig och etisk plan. Man får inte obegränsat öka sin
familj ; också detta bör ske efter rationella grunder.

Ej heller ting och pengar får man förspilla och förslösa, eftersom
också de böra användas ej till ens egen trevnad, utan till Guds
ära. Sparsamhet är självklar plikt också för den rika.2)

Här är en inkörsport — visst icke för oföretagsamheten, men väl
för profite?i, såsom det framgår av ett exempel som detta, av Weber
i en not anförda:

"Om Gud visar Er en väg, där Ni utan skada för Er själ eller för
andra på ett lagligt sätt kan vinna mer än eljest, och Ni tillbakavisar
detta tillfälle och följer en mindre vinstgivande väg, så överkorsar

J) Dessa regulativ gå ej alla tillbaka på Calvin, utan härröra också från
andra reformerta teologer, vilka jag i de flesta fall anför efter Weber.

2) Jag erinrar mig hur förvånad jag blev, då en mycket framstående och
älskvärd kväkardam förebrådde mig att jag postat mitt brev till henne med för
hög portosats — pennyskillnaden kunde ju ha tillfallit exempelvis det
internationella arbete vi båda voro så intresserade i.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:11:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1925/0375.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free