Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - E. O. A. Skram: B. Bjørnson, „En Hanske” - M. Galschjøt: Anne Charl. Edgrén, „Ur lifvet” og „Sanna kvinnor”
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
at lade sine Damer tale hviskende om Tingen. Denne Hvisken er
allegorisk for Stykkets Betydning. Der tales i »En Hanske« ikke
om Tingen som den er. Det »ukyske« Mandfolk er en Taageskikkelse,
men man kan som bekendt ikke støde en Dolk i en Sky.
Der er altsaa mod Stykkets Bygning og mod Udførelsen i
det enkelte overmaade meget at sige. Tværs igennem alle
Indvendinger maa der dog klinge en udelt Respekt for den Digteraand,
der har formet »En Hanske«. Skuespillets Problem er opstillet i
kraftig Samfølelse med Tidens Opgaver, og der findes ikke et Optrin
i Stykket, som ikke er mærket af Bjørnsons høje Kunst. En saadan
Skikkelse som Riis er i hele sin pjaltede Finesse saa livfuld sand,
at han ligesom springer ud af Stykkets Ramme og bliver et Menneske,
vi har mødt, stemplet af Bjørnsons Spot, og der er i Svavas
livsfrodige Renhed indblæst en Aand, der minder om en Raphaels
Madonna. Skade kun, at Indtrykket mod Slutningen forviskes. Den fede
Grosserer Christensen er i sine Hovedtræk overordentlig morsom,
og et sandt Mesterskab røber sig i Skitsen af Staklen Hoff. Scenen
mellem ham og Svava er som det klangreneste Musikstykke af
melankolsk ironisk Art; den vilde, spillet af dygtige Kunstnere, skabe en
Stilhed blandt Tilskuerne som under den fineste Fløjtesolo. I det hele
er første Akt som Indgangen til et Drama af Hundredaars Betydning.
E. Skram.
Anne Charl. Edgren: „Ur lifvet” og „Sanna kvinnor”.
(Z. Häggströms Förlags-Expedit. Stockholm.)
Der udkom i Fjor paa den Gyldendalske Boghandels Forlag
tre Noveller af den svenske Forfatterinde Fru Edgren under Titlen
»Billeder af Livet«. Det var et lidt vilkaarligt Udvalg af Samlingen
»Ur lifvet«, der var udkommen i Stockholm nogle Maaneder i
Forvejen. Fru Edgrens Navn var indtil da ukendt i Danmark og
for den Sags Skyld heller ikke videre kendt i Sverige. Saa meget
større Interesse følte man ved at staa over for en, som det syntes,
ikke blot ualmindelig aandsudviklet Kvinde, men tillige en
Forfatterinde, der med ikke ringe kunstnerisk Dygtighed og megen
psykologisk Finhed behandlede Æmner og Forhold, som hang
sammen med nogle af de etiske og sociale Problemer, som
fornemmelig beskæftige Tiden. Det var ikke Underholdningslekture
eller Damenoveller af vanlig Art. Et Aars Tid er forløbet siden
da, og Forfatterinden indtager allerede nu en Plads blandt de
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>