- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
528

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Figurmaler Karl Madsen: Kristian Zahrtmanns Leonora Christina-Billeder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mørk og stille Fængselskælder, hvorhen den Maler, der har større
Interesse for det indre Sjæleliv end for den ydre Handling, vil
føle sig langt stærkere dragen.

Ti det er netop de ualmindelige Mennesker med de
ualmindelige Skæbner, om hvilke den nationalhistoriske Jubelsang
tier. Og det er de ualmindelige Mennesker, de ejendommeligt
sammensatte og skarpt formede Karakterer, som Zahrtmann
omfatter med størst Interesse, med mest Sympati. Derfor har han
fremstillet Christian den syvendes Hof, derfor var det i sig selv
temmelig tarvelige Æmne »Sigbrit, der gennemgaar
Toldregn-sk aberne med Kristiem den anden« ham en god Opgave. Hans
Interesse for de historiske Figurer betinges imidlertid ikke af
Karakterens Storhed, selv om han holder denne højt i Ære. Den
betinges af, om han har Adgang til at lære deres Sjæle at kende.
Han har fortrinsvis valgt saadanne Æmner af dansk Historie,
hvor udførlige samtidige Beretninger, Øjenvidners Optegnelser eller
egenhændige Mémoirer tillod ham at sætte sig i et saa intimt
Forhold til de historiske Personer, som Nutiden med andre Midler
absolut ikke kan naa til. Han har gentagne Gange givet et
karakterfuldt Billede af Dorthe Biehl, der har stukket sin travle
Pennefjer i Munden og sat sig op i Vindueskarmen for ret at
iagttage et eller andet nede paa Gaden, der tiltrækker sig hendes
altid vaagne Nysgerrighed. Zahrtmann har ikke den Art vingede
Fantasi, der er uudtømmelig rig paa selvskabte Motiver og
glimrende Paafund, der slipper Fødderne fra Jorden for at boltre
sig i en vilter Leg af Syner. Han har den for en psykologisk
Historiemaler langt mere fornødne Art af Fantasi, der ud fra et
Antal givne Karaktertræk ævner at forme en plastisk tydelig og
legemlig haandgribelig Skikkelse, ligesom Cuvier kunde bestemme
Udseendet af Urverdenens Dyr efter nogle fossile Knokler.

Leonora Christina har haft alle Betingelserne for at blive
Zahrtmanns kære, stadige Tanke. I sig selv er hun den danske
Histories mest sympatetiske Kvindeskikkelse. Og hun har i
»Jammersmindet« givet et trofast Billede af sit Sjæleliv, et
Billede, der umuligt kunde være klarere, finere og skønnere. Vi
lærer hende derigennem saa godt at kende, som vi næppe kender
Flertallet af de Mennesker, vi daglig omgaas. Hendes kongelige
Sjæl lever i dette Værk, hvis Form og Indhold i lige Grad
bidrager til at gøre det til et af den danske Literaturs stolteste og
ædleste Mindesmærker. Ja, selv i hele Verdens Mémoire-Literatur

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0538.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free