- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
542

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Figurmaler Karl Madsen: Kristian Zahrtmanns Leonora Christina-Billeder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dets rødlige, skidne, plettede Farver. Den Helhed og Fylde i
Tonerne, som det maleriske Motiv her krævede for at komme til
sin Ret, er jo det, Zahrtmann har allersværest ved at skaffe.

Skønt Begejstringen over Zahrtmanns Billeder paa dette
Aars Udstilling, og da især over »Dronning Sofie Amalies Død«,
var meget almindelig, opnaaede han ingen officielle
Æresbevisninger. Udstillingsmedaillen blev ham tilkendt af den offentlige
Mening men ikke af Medaillekomiteen; Galleribestyrelsen købte
ikke nogen af hans Billeder og syntes at være fast bestemt paa
at lade ham gaa i Graven uden at sørge for at faa ham
repræsenteret i den nationale Billedsamling. De fleste begyndte dog nu at
blive enige om, at Zahrtmanns Virksomhed virkelig fortjænte det; —
han kunde saamænd godt have fortjænt at blive Storkors af
Dannebrog. — Der dannede sig to Komitéer for at indsamle Penge til
at købe de to udstillede Billeder og forære dem til Galleriet; det
var jo den hæderfuldeste Oprejsning, Zahrtmann kunde faa.
Galleribestyrelsen tog med Tak imod Billederne og det vides ikke,
at disse i Malerisamlingen stod til Skamme for den velvise
Bestyrelses egne Indkøb.

Zahrtmanns Leonora Christina-Billeder danne en Række af
historiske Malerier, der turde være absolut enestaaende. Det er
ikke en Forherligelse af en af Fortidens Vældige, det er en
Forherligelse af en ædel og ulykkelig Kvinde, hvis Passionshistories
mange Stadier han har skildret med en dyb og ægte Patos, der
næppe i Varme staar tilbage for den, med hvilken Fortidens store
Mestere har skildret selve den hellige Lidelseshistorie. Rækken er
endnu ikke afsluttet, Zahrtmann er for nærværende Øjeblik atter
i Færd med at behandle et Æmne fra »Jammersmindet«.

Som Maler har Zahrtmann i disse Billeder vist sig at være
en af dem, der søger deres egne Veje og ad disse finder noget
nyt og mærkeligt; han hører jo til vor Malerkunsts »Gennembruds
Mænd«. Som Menneske har han her vist sig at være en ædel og
varmhjærtet Entusiast. Et saadant Menneske har sine Svagheder.
En Maler har træffende sagt om Zahrtmann, at han mangler
»bon sens«. Entusiastens Karikatur er jo fremstillet i Cervantes’
berømte Roman. Man har nuomstunder hyppigt givet denne Bog
en noget sentimental Fortolkning; Turgenjew har søgt at vise, at
den foragtede Don Quixote som Menneske er hundrede Gange
mere værd end den beundrede Prins Hamlet Og dette turde vel
være Sandhed, om det end ingenlunde har været Cervantes’

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0552.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free