- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 6 (1889) /
220

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts - Dr. phil. S. Schandorph: Teaterbrev

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

220

Teaterindtryk.

Fremstillerinde!), Madame Régane er aldeles fortrinlig; hun
gør alt muligt for ved sit Spil at udfylde Lakunerne i den
dramatiske Figur. Straks ved Germinies Indtræden i Børneselskabet
hos Frøken de Varandeuil, i den løjerlige Baldragt, markerer hun
paa en Gang det kluntet-forlegne og det nervøs-hysteriske; hun
kan ikke holde Skuldrene stille, Fingrene pille uafladelig ved
Sløjfer og Baand. Senere under Stykkets Gang, da hun vaander
sig under sin slyngelagtige Elskers, Jupillons ubarmhjærtige Svøbe,
er hun ikke bange for at vove hvinende Skrig og Krampegraad,
og, det tør jeg forsikre: ingen lo, der var dødsstille i Salen under
disse Scener. Den sidste Scene, hvor man ser Germinie da hun
dødssyg modtager den gamle Frøken de Varandeuils Besøg paa
Hospitalet, æver Madame Réganes Spil sig til det sublime. Hun
vil rejse sig op, kaste sig over Frøkenen, knuge hende i sin Favn
mens Tilstaaelsen brænder hende paa Læben, kan ikke, fordi
Kræfterne svigte hende, vrider sig som en Orm i Sængen, klynker
og græder som et lille Barn. Men al hendes Kunst formaar ikke
at give Sammenhæng i disse Brudstykker af Romanfigurens faste
Organisme. Endelig har Madame Régane det imod sig, at hun
er meget smuk, og man véd, at Romanens Germinie er lige
det modsatte.

Det gemene Par, Moder og Søn Jupillon, fremstilledes ogsaa
med Kraft og Sandhed af Madame Raucourt og Hr. Dumény.
Hvem der har set saadan en Kælling i Form af en Portnerkone
(concierge) eller en Buffetdame paa en Vinstue i Banlieuen om
Paris, disse fede laskede Kvinder, med hvidrandede brune Øjne,
uægte Ringe paa de smudsige Fingre, Haaret i Uorden under
Kappen, Næsen bærende tydelige Spor af megen Brændevinsdrikken,
vil skønne, hvor sand denne Skikkelse er. Hendes Tungeraphed
i at fremsige de argeste Løgne, hendes Graad, en Frugt dels af
Halvfuldskab, dels af Arrigskab, dels af en Ulvindes sande
Tilbedelse af sin væmmelige Lømmel af Søn er lige saa sand i alle
Enkeltheder som Duménys bundfordærvede, flabede parisiske
Knejpegast og Dansebodhelt. En Scene er af stor Virkning, den, hvor
den stakkels Germinie bringer de sammensparede, sammentiggede
og sammenrapsede 2000 Francs for at købe sin herlige Elsker fri
for Trøjen. Hun kommer, hidseblæsende, straalende glad, falder
saa sammen og græder, Mo’r Jupillon tørrer Maden af Læberne,
styrter med Rørelsens og Drukkenskabens halv sande og halv
hykkelsk forcerede Graad i Germinies Favn, Jupillon agerer ogsaa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1889/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free