- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
218

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar—Marts - Emil Hannover: Af Empirestilens Forhistorie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den lille Salon ved Siden af — under Ludvig XVI optaget
af et Billard — er rig paa Vinens, Glædens og Komediens
Sindbilleder. Man har samlet her nogle Møbler fra Marie-Antoinettes
Tid, — en Guéridon med ciselerede Bronzeblomster og i en Form,
man kan finde tilsvarende i Pompejis Fresker, — endvidere
Dronningens Juvelskab, et Arbejde af Schwerdfeger, udført i antik Stil,
med Fasces-Motiver i de otte slanke Ben, der er forbundne med
Blomsterguirlander i Bronze, endvidere med malede Arabesker
under Glas, med smaa Grisaille-Malterier med mythologiske og
erotiske Motiver, endelig med fine pragtfulde Karyatider i ciseleret
Bronze. Derfra kommer man til den store Salon. I Panelfyldingerne
fletter Markens beskedneste Blomster sig i Kranse, der brydes hist
og her af de kongelige Lilier. I denne Salon sad Marie Antoinette
foran sit Glavecin og spillede Gluck og Grétry.

Igennem den næste Dør føres man ind i tre smaa og
lavloftede Værelser: Dronningens Boudoir, Toilette- og Sove-Værelse.
Atter det sidste er rigt paa Sindbilleder: paa Valmuer, Duer, Pile,
Lyrer isprængte Dronningens Chiffre, men fremfor alt paa Roser,
Jasminer og Amaryllis. Dette Soveværelse, hvor Kongen aldrig
har sovet, har kun faa af sine oprindelige Møbler tilbage, — en
Kommode med Bronzeciselurer, nogle Stole med Chiffrene M. A.;
af Sengen er kun Tæppet authentisk.

I Trianons faa og smaa Værelser havde Marie-Antoinette sat
alle Samtidskunstens ypperste Mænd Stævne. Her var det
Gouthiére, den største Bronzekunstner Verden har set, overrakte
Dronningen den berømte Rose, han havde forarbejdet, og som hun
vejede op med Guld. Herhen i disse Værelser bragte Riesener sine
Skrivepulte og sine Smaaborde med de spidst tilløbende,
kanel-lerede Ben og de smaa kransende Gallerier af Bronze. I disse
Værelser stod Side om Side Møbler af Benemann, Carlin, Saunier,
Weisweiler og David Roentgen, hvilken sidste den sparsommelige
Konge en Dag maatte betale den uhyre Sum af 150,000 Francs
for en Secretair med Træindlæg og Bronze.

Men over alle disse Genstande, ligemeget om det er en
Marmor af Houdon eller en Statuette af Clodion, ligemeget om det
er et Stykke Porcellæn fra Sévres eller et Broderi fra Lyon,.—
over det alt hviler ét Præg, et Præg af den dybe Indvirkning,
den mangesidige Reaktion mod den gamle Kunststil havde øvet i
Praksis. Der er i alle disse Genstande fra Marie-Antoinettes Tid
og Omgivelser ligesom en Afglans af hendes Ungdom, hendes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free