- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
293

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Cand. jur. Will. Behrend: Det kgl. Teaters Operasæson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

end nok for Wagner, nu var Frelsen at søge i Johan fra Paris
og Villars Dragoner, det andet vilde just have Wagner dyrket
osv. — ja, saa var vi ikke ret langt borte fra det velsignede
danske »Vrøvl«, der som et slimet Overtræk lægger sig om enhver
Tanke om Fremskridt eller Forbedring og kvæler den.

Det kan ikke undre, om Publikum er blevet forvirret og
siden sløvet ved disse Bladartikler og om Teaterbestyrelsen kun er
bleven saare lidt afficeret af dem. —

*



* *

Hvis man nu vil spørge om, hvad Betydning der da laa i,
at Teatret, der i flere Sæsoner saa at sige ikke havde haft noget
klassisk eller dansk Arbejde paa Repertoiret, nu mødte op med

Glucks Ifigenia og Hejses Drot og Marsk, saa vil jeg svare: I

Grunden har det ingen Betydning udover den, at disse Toner
endelig en Gang hørtes et Par Aftner i det kongelige Teater. Det
er jo nemlig omtalt, at Teatret i det Øjeblik kun havde Sangere
til Disposition, der egnede sig til den store Opera; skulde Operaen
altsaa ikke ligge helt brak i det mindste til Frk. Dons’ Hjemkomst,
saa maatte man vende sig til et noget andet Repertoire end de
foregaaende Sæsoner, og da dette havde været saa slet som
nogenlunde tænkeligt ogsaa til et bedre Repertoire. Med et Greb
halvvejs i Blinde blandt de Operaer, som for ikke altfor længe
siden havde været indøvede og som særlig var bleven nævnt i

Operadiskussionen, trak man saa Ifigenia og Drot og Marsk frem.

Med den sidste var man heldig, Publikum viste sig lige saa gunstig
stemt mod denne Opera, som da den sidste Gang opførtes; med
Ifigenia trak man derimod en Nitte; ganske vist, Indsatsen syntes,
efter den Præsentation Operaen fik, ikke at have været særlig
stor; men saa snart man fik Syn for, at der ikke kunde være Tale
om Gevinst, saa trak man ogsaa (efter 4—5 Opførelser) Ifigenia
tilbage igen. — Altsaa, der var ikke Tale om gennem et Fundament
af en lille Kreds af de ypperste klassiske Operaer at højne hele
Repertoiret, der sporedes denne Gang saa lidt som før en Plan i
Operaledelsen.

Saa snart Frk. Do ns vendte tilbage, midt i November Maaned,
traadte det gamle System i Kraft igen. Efterat være begyndt med
Faust, i hvilken Opera Frk. Do ns for øvrig har et af sine
mindst klædelige Partier, hvorfor hendes første Optræden ogsaa
fandt Sted under den mindst mulige Deltagelse fra Publikums Side,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free