- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
385

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj - Cand. mag. H. Schwanenflügel: Eusebiusfejden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Smag. Faderen satte ham i Stand til at foretage en
Udenlandsrejse, da han rimeligvis paa den Maade mente at kunne Ijærne
ham fra tidsspildende Bekendtskaber, og bringe nogen Fasthed i
hans æstetiske Flagreliv. Men Rahbek overflyttede blot sine
dramatiske Interesser paa fremmed Grundj ti Teatre, Skuespil og
Skuespillere og da først og fremmest tyske (Frankrig tangerede
han kun) vedblev at være ham det første og sidste. Paa denne
Tid var det, at de lessingske Ideer gjorde sig stærkt gældende i
den opvaagnende tyske Skuespilkunst. Vel gjorde Lessing først
og fremmest Front mod det franske Teater og den franske
Tragedies Almægtighed (dette var vel navnlig hans Grund til at
fremdrage Shakespare) men ét modtog han fra Frankrig, nemlig
Sansen for det borgerlige Skuespil, der var vakt ved Diderot.
Ogsaa Lessing ønskede at se de borgerlige Dyder
fremstillede paa Scenen; men hertil kom for Tysklands
Vedkommende et nyt Moment, Følelseslivet, der havde taget stærk
Vækst gennem Pietismen og erholdt sin stille Trivsel under det
sniaalige Fyrstedespoti. Grunden til at den lærde Lessing sætter
Plautus »Captivi« saa højt er uden Tvivl, at han ,i dette
Oldtidsstykke i særdeles Grad finder sine dramatiske Sympatier udtrykte;
ti Stykket fortjæner ikke hans Lovtaler. — En moralsk
Tænke-maade, et dydigt Liv, et følelsesfuldt Hjærte blev nu den
første Fordring til Kunstneren. »Studér flittig Moral«, skriver
Lessing, til sin Broder, og forbedre din egen Karakter, om du
vil kunne præstere noget som dramatisk Digter. Conrad Eckhoff
var for Lessing Idealet af en Skuespiller, fordi denne Kunstner
ikke alene paa enhver Maade søgte at udarbejde sin moralske
Personlighed, men ogsaa stræbte at hæve sin Stand baade sædeligt
og aandeligt, for at den paa en værdig Maade kunde udøve sit
Kald; et Kald, der for Eckhoff stod som et guddommeligt. —
Disse Anskuelser, som delvis turde have deres Berettigelse, fandt
en altfor modtagelig Jordbund i Rahbeks Sind, og han drev dem
ud i deres Yderlighed. Evald havde tidlig været hans Yndling:
20 Aar gammel, overværer Rahbek Opførelsen af »Fiskerne«, og
skriver derefter en Hilsen til Digteren, der findes i »Alm. dansk
Bibliotek« for 1780: »Hvad Guddom lærte dig de høje Toner;
hvo gør din Sang saa umodstaaelig; en Timon du med Mennesker
forsoner ... ? Ej Polyhymnia ... ej Melpomene ... nej Dyden
ene ... som Dyden mægtig er din Harpes Klang«, og nu
gentages Ordet Dyd, Dyden, Dyder ikke mindre end seks Gange i den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0395.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free