- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
421

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj - Vilhelm Møller: Teatrene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lutter Klovn-Streger. Snart vandrer de med martialske Skridt
Scenen igennem i hele dens Dybde og veksler, idet de krydses,
sindssvage Haandtag; snart spankulerer de, nede i Forgrunden,
frem imod hinanden og smækker op med hver sit Ben og viser
Fodsaaler ad hinanden; snart igen springer de til Vejrs eller
sparker ud eller rækker og strækker sig eller danser. Det er en
uafbrudt Række Bryder- og Jonglør-Attituder, udført af et Par
skikkelige Fyre, som intet har med Brydere eller Jonglører at
skaffe, og fuldstændig paa Trods af Situationerne, som de befinder
sig i. Nu til Dags vilde man vanskeligt falde paa at sætte en
Farce saaledes i Scene; man vilde vist mangle Mod til at stole
paa netop det komplette Nonsens’ Magt over Publikum. Selv
Farcespillet holder sig nu ganske anderledes ængsteligt indenfor
det motiverede, det er paa en Maade blevet mere dagligdags
og naturligt.

Paa Dagmarteatret gik det — Fald i Fald! — med store
Nyheder. Othello, maaske den vanskeligst spillelige af alle
Shakespeares store Karaktertragedier; Daarlig Race, et med en
darwinistisk Frase præluderet og oppyntet Intrigestykke i Scribesk
Manér, hvis spanske Ambition, patriarkalske Myndighed og
sydlandsk hidsige Æresbegreb harmonerede kun daarligt med dansk
Skik og Tankegang; et mat Jubilæumsoffer til Hauchs manes; og
endelig et af Grillparzers efterladte Arbejder, Jødinden fra
Toledo. Formedelst ingen andens Havelse har Wienerne søgt
at slaa Grillparzer op til stor østerrigsk Tragiker, ganske som de
har villet paanøde Verden den tarvelige Bauernfeld som
fremragende østerrigsk Lystspildigter. Men »Østerrigs Shakespeare« er
og bliver ligesaa »frostig« i sin Poesi, som han var som Menneske.
Der er hos ham en fantastisk Higen mod det teatralsk uhyggelige
eller voldsomme eller rørende, og saa en ret tindrende, men lidt
gold eller triviel Rhetorik. Literaturdramaer kort sagt, Frugter
af »Læsning af de bedste Forfattere«, mer end Livsbilleder, hvori
et følsomt Hjærte har nedlagt heftige Oplevelser og fine
Iagttagelser! Det Stykke, hvormed han for første Gang præsenteredes
for et dansk Publikum, røber endda maaske allerstærkest hin
Hjærtets Kølighed, som var ham egen, og som han forgæves søgte
at elektrisere varmere gjennem Fantasterier. Efter en gammel Komedje
af Lope de Vega skildrer Grillparzer her en gift Konges hovedløse
Forelskelse i en Jødepige. For at føre Kongen tilbage til den
rette Vej lod Lope de Vega en Engel vise sig og løse Fortryllelsen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0431.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free