- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
467

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni - Professor Harald Høffding: Social Pessimisme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vestlige Egne. Levninger af den gamle Samfundsorden findes nu
til Dags paa Landet mere end i Byerne, hos Almuen mere end
hos de saakaldte dannede, i de østlige Lande mere end i de
vestlige. I Indien bestaar saaledes endnu den gamle, paa
Familje-og Naboforholdet grundede Landsbyordning. Det var Blodets og
den rumlige Nærheds Baand, som forenede Menneskene. Umiddelbar
Sympati og Forstaaelse, personligt Kendskab og en ved Samliv
styrket Samvirken vare de Kræfter, der bar Samfundet. Det var
et naturligt, selvfølgeligt, uvilkaarligt Samliv, ikke indgaaet med
klar Bevidsthed og i Haab om bestemte individuelle Fordele. De
enkelte Individer følte sig umiddelbart som Dele af et Hele og
tillagde sig ingen Eksistens udenfor dette. Reglerne for deres
Færd vare givne i urgamle Skikke, Anordninger og Overleveringer,
der ikke drøftedes, men fulgtes som en Naturorden og betragtedes
med Ærefrygt. Ogsaa det større Verdensløb, af hvilket Familjens
og Stammens Skæbne var afhængigt, opfattedes og vurderedes
ikke med prøvende Forsken og Beskuen, men med levende
Indbildningskraft, Følelse og Tro. Ogsaa her saa man en
Tingenes Orden, der traadte de enkelte Individer i Møde, paa én
Gang som noget nært og hjemligt, og dog som noget ærværdigt
og raadende.

Kulturens Gang har nu — som Tönnies viser — mere og
mere ført ud over denne Tilstand. Der er foregaaet en
fremskridende Emancipation. Individet har faaet en selvstændig Ret,
afset fra det snævre, naturlige Samfund, det hører til. Der er
sat bestemte Grænser mellem de enkelte Individers Raaderum. De
ere revne ud af deres umiddelbare Sammenhæng, ere bievne Centra
hvert for sig i Stedet for at have et fælles Centrum. Der finder
vel Samkvem og Forbindelse Sted imellem dem, men Samkvem og
Forbindelse bestemmes nu mere og mere ved hvad den enkelte
mener at kunne opnaa af de andre. Selskabet (Gesellschaft)
træder mere og mere i Stedet for Fællesskabet (Gemeinschaft).
I Stedet for Instinktet og den ved Tradition, Autoritet og Broderskab
umiddelbart bestemte Følelse træder nu det forstandige, beregnende
Overlæg. Ydre Interesser forbinde Menneskene, uden at de derfor
staa i nogen væsentlig indre Forbindelse. Den ene vil med det
mindst mulige Offer fra sin Side opnaa det mest mulige af det |for
ham attraaværdige, som den anden besidder. Handelsforholdet
er det mest fremtrædende Eksempel paa Selskabet i Modsætning
til Fællesskabet, og Handelen er tillige det vigtigste Middel til, at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0477.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free