- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 7 (1890) /
527

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni - Cand. jur. Will. Behrend: Efter Operasæsonens Slutning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

at fremføre et Arbejde, paa hvilket der efter Sigende er anvendt
megen Tid og Kraft og som man gærne ønskede en særlig Succes,
henimod den sidste Halvdel af Sæsonens sidste Maaned, paa en
Tid hvor Teaterinteressen allerede er sløvet og den lokkende og
berusende varme Foraarsluft drager Tankerne langt bort fra den
støvede Teatersal? Og saa tilmed at opføre Operaen, forinden
det ene af de meget fremherskende Partier i den er færdig lært,
og forinden alle de optrædende er bleven saaledes hjemme i deres
Partier, at det er muligt at skaffe de absolute Betingelser for en
komisk Operas Virkning og særlig denne Operas Virkning tilveje:
Frihed, Lethed og Overlegenhed i Spil og Sang og Sikkerhed i
Sammenspillet. Endelig paa et tredje Punkt havde Teateret her
som i Fidelio grebet saaledes fejl, at det maaske ogsaa er blevet
skæbnesvangert for »Troldens< Fremtid; nemlig med Hensyn
til Rollebesætningen. Baptistas Rolle hører til disse mindre, let
komiske Partier, der under en triviel og tør Behandling visner hen
og bliver uden Betydning i Ensemblet, medens de under eii genial,
lunerig Fremstillers Hænder viser sig at indeholde frodige Spirer,
der kan dyrkes saaledes, at netop denne Figur bliver i Stand til
at bære Operaen langt ind i Tilskuerens Interesse. Selvfølgelig
burde Kammersanger Schram have overtaget denne Rolle, som
Hr. Brandt nu havde faaet Lov til Akt for Akt at gøre
kedeligere og kedeligere. Udenforstaaende begriber ikke, hvorfor det
i Operaledelsen vrimler af den Slags Fejlgreb. Man skulde dog
tro, at de Folk, hvis Opgave det er ene at beskæftige sig med
disse Ting, maatte kunne se fuldt saa klart som den jævne
Tilskuer. Naar de nu ikke gør det, er det da virkelig, fordi de i deres
Afgørelse mener at burde tage mange forskellige personlige
Hensyn? Er det virkelig nødvendigt at tilraabe dem, at de
kunstneriske Krav taaler intet Hensyn til Personer?

Ved den første Opførelse af » Trold kan tæmmes« var Teateret
omtrent fyldt og Bifald fulgte alle de større Scener og Nummere.
Den anden (ogv sidste) Gang Operaen gik. var der kun svagt
Besøg og ringere Deltagelse for den, skøndt den fremtraadte i
noget mere afrundet Skikkelse end første Gang. Det var da
antagelig de særlig musikelskende og musikkyndige, der var mødt
den første Aften, og der var dem trods alt en ikke saa ringe
Nydelse beredt.

Der er da vel saaledes nogen Grund til at dvæle et Øieblik
ved dette Musikværk, skøndt dets unge Mester forlængst er død og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:39:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1890/0537.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free