Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juli - Karl Madsen: Hvem er Rembrandt?
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
de med Rembrandts Navn mærkede Mesterværker har kunnet finde
ikke én, men mangfoldige skjulte, utydelige og halvtudslettede
Signaturer af Bol spredte over Baggrunden eller gemte i Figurernes
Dragter. —
Dette er Lautners store Opdagelse. Hvis han havde haft
absolut Tiltro til dens Rigtighed, kunde han have indskrænket sig
til at bringe den til den undrende Verdens Kundskab. Men han
har indset, hvad Publikums sunde Sans vilde dømme om en saa
besynderligt udseende Opdagelse, og sikkert ogsaa — med god
Grand — frygtet for, at ahnindelige Dødelige vilde have meget
vanskeligt ved at finde og tyde de af ham fremdragne Bolske
Signaturer, som efter hans Erklæring viser sig endnu skarpere og
frodigere paa Fotografier end paa selve Billederne. (!) Han har
derfor søgt andre Støttepunkter for sin Paastand, at Ferdinand Bol
er den rigtige Rembrandt, og Rembrandt den falske.
Han fremhæver først at der hos Forfatterne i det 17de
Aarhundrede ikke findes nogen udelt Begejstring for Rembrandts
Kunst, mange af dem vurderer den ikke højt. Det er dog vel
Forfatternes Fejl og ikke Rembrandts. Lautner fortier, at det
ikke var Rembrandt alene, men alle Hollands bedste Kunst-
nere, af hvis Værd Samtiden viste beklagelig ringe Forstaaelse.
Han anfører derefter Arkivdokumenternes Vidnesbyrd om, at
Rembrandt i sin Alderdom var fattig og forgældet, ude af
Stand til at tilfredsstille sine Kreditorer og tvungen til at søge
mange triste Udveje for at skaffe sig Penge, at han endvidere
levede sammen med en Kvinde, med hvem han ikke kunde gifte
sig uden at gøre sig det endnu vanskeligere at faa det til Livets
Ophold nødvendige. Heraf slutter Lautner, at Rembrandt var et
Menneske uden Moralitet, uden etiske Grundsætninger, uden Følelse
for Pligt og Ret, og han anser Rembrandts Liv og Karakter som
et .absolut fyldestgørende negativt Bevis" for at Rembrandt ikke
kan have malt de Billeder, der gaar under hans Navn.
Det vilde jo sikkert nok være at gøre altfor megen Ære af
slige taabelige Argumenter, om man i Enkelthederne vilde kritisere
de falske Slutninger, som Lautner har uddraget af de literære og
dokumentariske Oplysninger om Rembrandts Liv. Selv om Rem-
brandt havde været behæftet med adskillige kødelige Skrøbelig-
heder, kunde han dog som Kunstner være en Mester af første
Hang, og som Menneske eje dybe og varme Følelser, en ædelt-
tænkende og ædettstræbende Sjæl. Lautner har ikke forstaaet den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>