- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 8 (1891) /
892

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December - Karl Madsen: Strengnäs m. m.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i det hele taget skyldes den Omstændighed, at de saa levende —
og paa en ualmindelig fornøjelig Maade, — erindrer om udmærkede
Værker af nederlandsk Kunst, man andensteds i Verden har haft
den Glæde at se.

Alteret viser kun i ringe Maal Indflydelse fra den romanske
Smagsretning, der allerede i Slutningen af det 15de Aarhundrede
sendte de første Bølger af sin hærgende Stormflod ind over Neder-
landene. Bitingene og Arkitekturen paa alle Billederne er ren
og skær Gotik, kun et eneste Sted vejrer man, at Renæssancen
alt ligger i Luften. Det er i Fremstillingen af Jerusalems Tempel
paa Billedet af Mariebarnets Gang paa dets Trapper; det er vel
en fuldkommen gotisk Kirke, men paa dens Tag er anbragt Statuer
af nøgne Englebørn. Fra mange nederlandske Billeder kender
man disse uimodstaaelige Putti som Renæssancens første, farlige
Fortropper. De sætter Alterværkets Tilblivelse til Aartiet 1480—
1490»).

Inde i Kirken hænger et andet Alterværk, der i Maal og
Inddeling nøjagtig svarer til Marie-Alteret og fortsætter dets For-
tælling. Des værre er det anbragt saa højt, at det unddrager sig
den nære og nøje Betragtning, som ene er til at lide paa, naar
man ønsker at undgaa falske Resultater og bevare sig for smærtelige
Skuffelser.

I særlig høj Grad maa det beklages, at ogsaa det tredje
Alterværk er unærmeligt. I bogstaveligste Forstand overstraaler
det de to andre. Udenfor den budhistiske, østasiatiske Kunst
mindes jeg aldrig at have set en Forgyldning i forskellige Toner
virke saa glimrende og pragtfuldt som Guldet paa dette Alters
tilsyneladende fortrinlige Billedskærerarbejde. Om dets Herkomst
hersker ingen Tvivl; det siges bestilt af Biskop Kort i Briissel,
og Ordet Bruxella skal ogsaa tre Steder findes paa det.

At se dette Alters Billeder var det egentlige Hovedformaal
for min Rejse til Strengnäs. Ti et ogsaa til Danmark naaet
Rygte vilde vide, at de var malt af ingen ringere end Rogier van
der Weyden.

Medens selve Alteret hænger i Kirken, er de med Billeder
smykkede Fløje løsnede fra det og anbragte i Museet. Men ak,

’) Stilen i den under Alteret opsatte Predella — med Hoveder af Kristus
ok de 12 Apostle. — synes tyde paa, at denne er tilføjet i den senere
Tid, hvor Quentin Massvs var toneangivende (c. 1520).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 17:03:50 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1891/0902.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free