- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
875

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November 1907 - Kn. Ferlov: Brunetière og Kritikken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

F. Brunetiére og Kritikken

875

Brunetiére mere og mere at blive Herre over sig selv. Naar
man sammenligner hans Bog om Naturalismen med den om
Balzac, ser man, hvad han har vundet i Kampen mod sig selv.

Hvad Saint-Beuve havde øjnet og paapeget, havde Taine
forsøgt at sætte i Værk. Sainte-Beuve havde indset den Værdi, en
Kritik vilde have, der ikke havde anden Hensigt end en
upartisk Udredning af Kunstværket. „Naar man har en egen Stil",
siger han, „som Montaigne f. Eks., der sikkert er en stor
Kritiker, er man mere beskæftiget med den Tanke, man udtrykker,
og den tilspidsede Maade, man udtrykker den paa, end med den
Forfatters Tanke, som man forklarer, udvikler og kritiserer . . .
Endvidere: naar man har en egen Kunst, en Poesi f. Eks., som
Voltaire, der sikkert ogsaa er en stor Kritiker, . . . har man en
afgjort Smag, der, hvor smidig den end er, hurtig naar sin
Begrænsning; man har sit eget Værk i Horizonten bag sig; man
taber aldrig det Taarn af Sigte." Sainte-Beuve selv tabte aldrig
helt sin Joseph Delorme" og sin „Volupté" af Syne, Kritikeren
formaaede aldrig at glemme sin egen Kunst; og hvor store Værdier
han end har tilført Kritikken ved sin psykologiske Metode, ved
at se Kunstværket i Forbindelse med Kunstneren, har han heller
ikke paa dette Punkt vidst at holde sin Personlighed nede; han
var Galler, „né malin", og hans Lyst til indiskrete
Undersøgelser, til at sysle med de slibrige Punkter i en Forfatters Liv
førte ofte hans psykologiske Efterforskninger længere end
Forstaaelsen af Kunstværket forlanger.

Med sine Teorier om „Racen", „Milieuet" og „Momentet"
lagde Taine Grunden til en objektiv Kritik. Taine vilde, at
Kritikken skulde besidde samme Upartiskhed som Videnskaben. Den
skal bestemme Kunstværkernes Væsen og Kendemærker og søge
de Grunde, der har frembragt dem. Den skal forklare og
konstatere, men udelukke al subjektiv Værdsættelse.

Ligesom Taine stræber Brunetiére at give Kritikken en
videnskabelig og objektiv Karakter. Han benytter sig af sin Forgængers
Metoder og søger at føre Taines System videre og bøde paa de
Mangler, det havde vist sig at have.

Havde Taine i sin Teori undladt at tage tilstrækkeligt
Hensyn til Individualitetens Indflydelse og Betydning, er det
Brune-tiéres Fortjeneste overalt i sin Kritik at lægge den største Vægt
paa denne Faktor. Medens Taine med „Racen", „Milieuet" og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1907/0897.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free