- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 24 (1907) /
896

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - November 1907 - Fr. Vetterlund: Svensk Nutidslyrik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

896

Svensk Nutidslyrik

som med Undtagelse af den bostrømske Nuance fandtes hos
Atterbom, kom hos Rydberg igen i en ny, mere mandlig og
kraftigere Personlighed, beslægtet med Geijer og dog kun sig selv.
Og sit Naturels og sit Livssyns Romantik formæler han med
en ny Patos, som tillige gør den fremadskuende og moderne:
med en „Hellenisme" som ikke blot vilde Marmorskønhed, men
autoritetsløs aandelig Kamp. Naar Rydberg af fuldt Hjerte tolker
Goethes Faust, bliver dette lige betegnende, hvad enten man vil
betone denne Rydbergs „Hellenisme", hans Romantik eller det
moderne Menneske i ham (hvilken sidste her ingenlunde
betyder Naturalist). Fausts Patos er jo den autoritetsløse
personlige Kamp for Sandheden, og i Faust stormer Romantikerens
moderne Uendeligheds Længsel. Hos Rydberg hedder Faust
ogsaa, kan man sige, Prometeus, Handlingens Kæmpe, som lider
for de usynlige Idealer, han bærer i sin Sjæl, Idealer, hvis
Tilværelse for Digteren redder Troen paa selve Tilværelsens
Planmæssighed og Mening og dermed ogsaa hans teistiske Tro.

Da nu ca. 1880 Naturalismen og Brutalismen med sin Skepsis
eller Kynisme ligeoverfor Livsværdierne ogsaa i Sverrig
oversvømmede det meste af de Unges Litteratur, saa blev for den„
som vilde se længere frem end hele denne Bevægelse, netop
Rydbergs Digtning en Løftets Irisbue til Pant paa at en ægte
Spiritualisme og Romantik, som midt under Naturalismens
Angreb kunde tage saa storslaaede Former som hos ham, ej heller
i Fremtiden skulde savne Nyskabere i Tankens og Digtningens
Verden.

En Digter af en hel anden Slags var Snoilsky, helt Digter og;
ikke andet. Fra Syd og Nord, fra Livet og den svenske
Historie har han malet et stort Antal kunstnerisk udsøgte
Billeder, som imidlertid alle tilhører denne Verden. Det er som
Kunstner, som forfinet Ciselør, Snoilsky altid var saa betydelig,,
hvormeget end hans Digtning skiftede i Indhold og Tone.
Derimod ejede den ikke nogen romantisk uendelig Horizont eller
uendelig Musik, indre eller ydre, greb derfor ikke heller ned i
de Hjertets Dybder, som først tilfredsstilles, naar de
tilfredsstilles uendelig. Aarsagen var, at Snoilsky som Aand ikke
tilnærmelsesvis havde Rydbergs Dimensioner, hans Mystik, hans
universelle Tænkerbegavelse, de der gav den dybeste Inderlighed
og den højeste Sublimitet til Rydbergs Produktion. Men just

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:47:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1907/0918.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free