Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts 1908 - Karl Madsen: Et Museumsbesøg i Frankfurt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
229 Et Museumsbesøg i Frankfurt
II
Mindre fuldstændigt end de gamle nederlandske Malere, men
dog baade meget rigt og meget smukt, er de dem samtidige
Italienere repræsenterede i Museet i Frankfurt.
Der er en englelig Madonna af den englelige Fiesole. Der er
to fremragende Billeder af Botticelli, en Fremstilling af Englens
Bebudelse af den snurrigt naive og altid tiltrækkende Carlo
Crivelli, et Madonnabillede af Carpaccio, elskværdigt og poesirigt,
især ved det friske barnlige Udtryk i den lille Johannes, et andet
af en Verrochio-Elev, en smuk Reliefkomposition med lyse Toner,
et tredje af- Giovanni Bellini, dejligt i Farven, ogsaa smukt ved
den milde Alvor i Kristusbarnets Hoved. Men især tiltrækkes
jeg af Fiorenzo da Lorenzos Madonna; jeg huskede ikke dette
bedaarende Billede. Hun troner med et allerkæreste — en Smule
rødnæset — Barn paa sit Skød mellem en lidt klynkende
Sebastian og en stolt og dejlig Kristoforus. Hvor der er fin Rytmik
i hans plastiske Stilling, og hvor det Udtryk, med hvilket han
drejer Hovedet mod Barnet paa hans Skulder, er levende og
skønt! Og hvilken sikker dekorativ Sans i Billedets festligt
virkende gyldne Baggrund med lakrøde Udsparinger i
Ornamentikken over de graa Fliser mellem Stengulvets Porfyr!
Jeg huskede heller ikke det tredelte Billede, i hvilket
Siene-seren Girolamo di Benvenuto har fremstillet Gangen til Golgatha,
Kristus paa Korset og Klagen over hans Lig. Selv Navnet er
mig nyt; jeg har ingen Erindring om hans Billeder i Siena; jeg
har desværre kun et yderst mangelfuldt Kendskab til
Italienerne, hvad der dog ikke skyldes Ringeagt for deres høje Værd.
Hvilken Storladenhed og Kraft i dette Billedes Linier og
Gruppebygning. Selv Farveholdningen er storstilet. Næsten lutter lyse
Toner, lys graa Luft, lys graagul Jord med Pletter af mørke
Græstotter under de slanke Træer, en lys Rosa-violet
fremherskende i Dragterne, dog Marie med mørkblaa Kappe og Marie
Magdalene med en lys og tør zinnoberrød Kjortel. Det virker
aldeles som et Fresko-Maleri. Unægtelig havde Italienerne og
Nederlænderne højst forskellige Forudsætninger.
Skønhedstran-gen, selv Skønhedssansen var maaske ikke stort mindre i Nord
end i Syd, og ogsaa i Nordens trangere Stuer havde
Kunstnerdrømmene Idealer. Men Italienerne fik ubestrideligt til deres
gode Særeje ikke blot den store Monumentalkunst, men ogsaa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>