- Project Runeberg -  Sägner i dimman /
84

(1902) [MARC] Author: Zacharias Topelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 3. Fröken Drifva

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

mönster i sin konst, ty utom hans oförlikneliga dubbla
battemanger, gick han så utåt med fötterna, att de
bildade en rät linie från ena tåspetsen till den andra.
Hans elever skulle uppfostras som för baletten; detta
grofva råmaterial skulle utgå, förädladt af mästarens
hand, som marionetter, dinglande på en tråd. Bland
dessa marionetter var äfven jag vid mina hoppfulla tolf
år en, och där hade jag första gången äran göra den
sex år äldre fröken Drifvas bekantskap.

Vi voro ett brokigt sällskap barn och ungdom,
korta och långa klädningar, skoltröjor, rockar och frackar;
men dansskor och dithörande strumpor skulle vi alla
bära. Drifva introducerades och slöt, som naturligt var,
ett förbund med de små eleverna, hvilka ännu kunde
leka, skratta och spela ett godt puts. Med en af desse,
en lång, fromsint skolgosse om fjorton år, som jag vill
kalla Froste, slöt hon en nära vänskap, kanske därför
att han med den mest oskrymtade beundran blickade
upp till henne såsom till ett väsen af högre och
fullkomligare natur än hans egen. Dessa två voro
oskiljaktiga och kallades af oss andra »vinterkampanjen».

Drifva lärde sig först den nyttiga konsten att gå,
stå, sitta, hälsa och niga så som det anstår en väl
uppfostrad person. Därefter följde dansstegen, hvilka den
tiden voro betydligt konstfärdigare och mera invecklade
än i våra dagar. Det var en akademisk kurs; vi kunna
lämna den i sitt värde. Efter stegen följde
samman-dansningen och slutligen konstens blommor, soli, pas de
deux och pas de trois, som skulle göra effekt på
slutbalen. Under allt detta inhämtades ytterligare den blyg:
samma attityd, med hvilken man borde invänta en
kavaljer; huru man borde svara honom ja eller svara
honom nej; när man borde tiga eller hafva rättighet att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 17:29:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/topskr22/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free