Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
25
hindres fra at blive almindelig, at berusende Drikke hyrte
med til Menneflets Ncrringsmidler, ja at de var en Del af
dets daglige Bre>d, hvorom det nu daglig beder. De med
Totalafhold saa vel vante Prcester, de friske for
ne<jede nazirceiske Totalafholdsselskaber skulde til
hver Tid bcere Vidnesbyrd om, at det ~gik an" at
vcere totalafholden, at det havde mangle Fordele
forKrop ogSjel og var tilingensomhelstMejlighed
for nogen af Delene.
Moses fojede hertil Eksemplet af sit eget Levevis og
udelukkede ikke Erinoringen om Drukkenstabens Fordeinmelse.
Hans egen Levevis beskrives med: at cede Brod og drikke
Vand — alene afbrudt ved ikke engang at nyde dette.
(2 Mos. 34, 28, 5. Mos. 9, 9). Han forkyndte de drukne
deres Fortabelse, men samme Fortabelse for de tprstige,
der vilde vandre, som deres Hjerte lvstede og ikke lcegge
Herrens Lov paa et lydigt Hjerte (5 Mos. 29, 19). Mod
Drukkenskab som Last var Dpdsstraf (ved Stening) fastsat i
den guddommelige Lov, ~pva det at Israel maatte hore det
og rceooes" (5 Mos. 21, 20. 21).
Mest Forargelse vilde klarligen Umaadelighed hos Guds
tjenestens Udovere have vakt, og for at forebygge saaoan
Forargelse blev der given — ikke som hos os: en Maade
holdsreg el, som kun er en Snare for Svagheden — men
der gaves et sikkert Forvaringsmiddel, en Totalafholds-
L ov for Gudstjenestedagen saalydende (3 Mos. 10, 8—11):
Herren talede med Aron og sagde: Du og dine
Spnner med dig skal ikke drikke Vin eller stcerke
Drikke, naar I indgaar i Vidnesbyrdets Taberna
kel, at I ikke skal op; det skal være en evigLov for
alle eders Efterkommere, paa det, at I maa kunne
skilte mellem helligt og vanhelligt, mellem rent og
urent, at I maa kunne lcrre Israels Bprn alle de
Anordninger, som Herren har givet eder ved Moses.
Vel kunde Prcesterne i det gamle Testamente saa vel som i
det nye stille mellem rent og urent, helligt og vanhelligt og
lcrre ret efter Herrens Ord, selv om de havde drukket en
Smule Vin, ifald de var i Besiddelse af ncevnte Evne
da, naar de ikke havde drukket; men den evige Visdom, som
saa vel kjender Ondstaben, Forvendtheden og Svagheden i
Menneskehjertet, vidfte altfor vel, hvorledes — ved Tilladelsen
til at drikke lidt – hos saa mangen en Begjcrrligheden saa
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>