- Project Runeberg -  Totalafholdssagen i Guds Ords Lys /
44

(1882) [MARC] Author: Peter Wieselgren Translator: Johannes Jørgensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

44
Grcrmmelse af at soge, men den Visdom, som legede. da Ver
dm byggedes, og som i de troendes Hjerter endnu bygger sit
Hus og tilhugger derved syv Piller med et Kristi og et den
Helligaands Navn paa hver Pille lOrdspr. 8, 30; 9, 1 kfr.
Es. 9, 6; 11, 2). Og af denne Visdom havde han lcrrt,
at den, som havde Lyft til Vin og Sikera, kom aldrig
til den samme Visdom «Ordspr. 20, 1); og af Erfaring (kfr.
Prced. 10, 19) havde han loert, at hvor denne Visdom faar
komme ind, der forsvinder noevnte Lyst, saa at Glceden ikke
lcrnger spges i Vinen, men i Gud, og at Forsagelsen,
som paalcegges af Herrens Raads Aand, bliver et «lyftigt
Aag og en let Byrde" (Math. 11, 30).
At bruge en Alen som Maal for at bestemme, hvad der
er maadeligt eller umaadeligt, bliver altid vanskeligt. Hvad
der er maadeligt eller umaadeligt for Mennesket som legem
ligt Vcrsen, bestemmer den borgerliae Lov. (Hvad Gud fra
dette Synspunkt stempler som Overtrcrdelse, stal vi snart
Icere af Esaias). Men hvad der er maadeliqt eller umaade
ligt, uskyldigt eller syndigt for Menneflet, som en Aand til
ligc, snnes antydet i det sidst anfprte Bibelsted. Gud for
byder ikke alene Lysten til Ncrstens Hus og Begjcerligheden
eiter, hvad der ellers horer Ncesten til; ogsaa Lysten til
Vin og stcrrke Drikke er en syndig Lyst.
Men, hvad er da egentlig denne Lyst? Selv om ikke
dm nyere Tolkning vil indromme, at Bibelen bedst forklarer
Bibelen, efterdi et Ord i den Tid, naar den ene Bog blev
streven, kan have undergaaet en Forandring i den Betydning,
det havde, da en anden Bog blev forfattet, saa indrpmmes
dog alligevel, at et Ord i det ene Kapitel af en Bog forkla
rer det samme Ord iet andet Kap. i den samme Bog. Det
Ord, som her beteguer et Behag i Vin og Si
kera, bctcgner paa et andet Sted blandt Moral-Ordsprogene
et vellystig! Behag i et Favnetag af en, som ikke er
ens Hustru. Heraf synes det at fremgaa, at i den bibelske
Lovfortolkniug summeredes al Vellystsynd under det 6te Bud.
Og sandelig! vet er ikke megen Forstjel den Lyst, som
lNassets Kys og Kuindens synes at være for Vellystlingen.
Begge disses Erotik gaa i hele Verden paa en og samme
Melodi. Den, for hvem Drikkekyssen fples som et Savn,
naar den bydes, men igjen borttages, og som en Lyst, naar
den faaes, der er Uskylden borte, den Uskyld, som Kristus
giver; thi med den fslger, at man af Kristus bliver gjort

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 17:31:29 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/totigol/0052.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free