Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - MARIA WIIK ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
80-talets ingång, som detta inflytande definitivt upphörde.
Redan tidigare hade dock några av våra målare studerat i
Paris. Till dessa hörde A. v. Becker, och redan i början av
1860-talet hade Alexandra Frosterus-Såltin efter en studietid
i Diisseldorf begivit sig till Paris, där hon stannade ett år.
Även några andra kunde nämnas.
Då Maria Wiik första gången reste till Paris, åtföljdes
hon av sin några år äldre syster Hilda, även hon begåvad
med konstnärsanlag — särskilt i fråga om textil konst —
för vilken naturligtvis rikt utbyte kunde vinnas i Paris.
Genom någon av sina vänner hemma i Helsingfors hade
de fått anvisning på en familj i Paris, hos vilken de kunde
bo bra och trivsamt. De undgingo sålunda det på en
främmande ort ofta mödosamma och tråkiga letandet efter en
lämplig bostad och emottogos genast vid sin ankomst vänligt
hos professor Ujfalvy. Denne var själv ungrare och hans fru
fransyska — flere familjemedlemmar funnos icke.
Omedelbart efter ankomsten till Paris anmälde sig Maria
Wiik som elev i en av dessa privata konstakademier eller
elevatelje’er, som där upprätthållas av någon mer eller mindre
konsterfaren föreståndare, vilken vidtalat någon känd och
berömd artist att på bestämda dagar i veckan komma upp till
atelje’n för att korrigera elevernas arbeten. Det var i den
för nordiska konstnärer och konstnärinnor väl kända
Acadé-mie Julian, där målaren Tony Robert-Fleury var lärare,
Maria Wiik begynte sina studier i Paris. Franska statens
Académie des beaux-arts var naturligtvis stängd för
kvinnliga elever — på samma vis som vid denna tid statens
konstskolor i alla länder.
1 ateljé Julian arbetades intensivt och allvarligt; men
slutligen berodde det naturligtvis på eleverna själva huru
flitigt de ville infinna sig till arbetet. Dagens arbete efter
levande modell var indelat i två seanser. Klockan 8 på
morgonen steg modellen upp på modellbordet och »poserade»
där till kl. 12 med endast korta vilostunder mellan varje
hel timme. Sedan kom frukostrasten för både elever och
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>