Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
maupassant
I4Î
känningen med nöjet och faran, men den är aldrig
klibbig och kladdig. Hans blick kan vittna om
trötthet och leda, men den är aldrig skamsen och
skygg. Det finns hos honom något av den antika
gatt aen Kristliga oiygseins sKoia.
Man får en god föreställning om Maupassants
och Flaubert Ty enslingen på Croisset var icke
rära klostercell med ömhet, hopp och oro följde
skyddslingens överdådiga framstorm genom
ung-domsårens arkipelag, varnande honom för Circe
och cykloperna. Han såg honom också med de
ögon, som mästaren låter vila på sin mest älskade
lärjunge och som i varje blick uttrycker ett Ille
Han besvär honom i konstens namn att moderera
hungern och törsten efter livet. Han uppmanar
honom att arbeta mer och festa mindre. Han
varnar honom för »alltför många flickor, alltför mycken
rodd och alltför mycket rummel». Han har ett gott
öga till sporten och friluftslivet. »En civiliserad
man har icke bruk för ali den motion läkarna
föreskriva. Ni är skapt att göra vers. Så gör vers!
Allt det andra är idel fåfänglighet.» Själv en levande
illustration till konstens offerväsen, präglar
Flaubert i ett av sina brev till Maupassant med hart när
asketisk fanatism den hårda satsen, att »den som
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>