Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Men konstnärligt sett är Maupassant den starkare,
just därför att han stod i bättre rapport med livet
och tillämpade teorierna i sin konst cum grano
salis. Liksom Flaubert var han anhängare av den
naturalistiska objektiviteten och den rena
iakttagelsen. Han driver inga teser och käromål, han
speglar och återgiver. Men även här bryter, särskilt i
den senaste produktionen under sjukdomens och
misantropins dagar, någonting »menschliches, allzu
menschliches» fram i en utgjutelse eller ett nödrop
ur ett stunget hjärta. Även här sätter den tyske
monografen ett minus i betyget. Men på många
andra, mera mänskligt och mindre doktoriskt
sinnade, verkar ett sådant utbrott närmast som en
säkerhetsventil i funktion och en befrielse. Det är
möjligt att onkel Flaubert, om han levat, skulle ha
reagerat mot känslosamheten i Notre Coeur och
Fort comme la mort. Men det konstnärliga kravet
kan bli en stoicism på gränsen till förhärdelse och
självplågeri. Och i stunder av bristande
vaksamhet och konstnärlig svaghet ha ofta ord letat sig
fram ur en författares penna, som droppat av
hjärtats röda blod och bränt som hemligen gjutna tårar.
1927.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>