Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
bakom japan rö m antiken s kulisser 205
Den japanska hustrun lossnar från sin rot och
tillägnar sig efter åtskilliga trakasserier och
konflikter en europeisk åskådning, hur djupt den nu
kan sitta, samt lämnar som utstött flykting sitt
land. Sayonara åter upplöses i tragedi. Japan
återkräver simi dotter. Hon finner sitt kristna
äktenskap obegripligt och outhärdligt och en skilsmässa
förnedrande och söker, sedan hennes anhöriga
verkställt ett regelrätt utpressningsförsök mot mannen,
döden tillsammans med sin älskare, en kristnad
japansk diakon, anställd i mannens tjänst.
Mannen-missionären, som på det djärva och exalterade
giftasexperimentet förlorat både sitt land, sin tro,
sin samhällsställning och sitt ämbete, håller efter
katastrofen på att gå till samhällets botten, men
halas i sista minuten upp till ytan igen av en
originell kolportör, en gammal omvänd skutskeppare
och sjöbjörn, som med sin frälsningspråm kryssar
runt Japans hamnstäder för att rycka vita
sjömän ur gula farors och lasters garn.
Men om också problemet går igen och böckerna
röra sig med likartade motiv, människor och
landskap, så är Sayonara dock den större boken både
som konstverk och kulturskildring. Paris uppträder
nämligen i denna bok icke blott som problemställare,
miljöskildrare och folkpsykolog, utan också som
karaktärstecknare av hög rang och klass. Mannen,
hustrun, älskaren, räddaren, det är en
fyrväpp-ling av fysionomier, som man aldrig glömmer. Dick
Aylmer, den unge engelske prästen, är en oer-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>