Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ungdomens s. k. förvildning och kvinnornas ansvar för ungdomen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
58
släktet alltjämt inläres i den kristna
bekännelsen, medan de unga märka att
man runt om icke längre tror vad man inlär
dem, detta är den djupast liggande
orsaken till den omkring sig gri-
pande demoralisationen. Redan i
»Barnets århundrade» påpekade jag denna oer-
hörda etiska fara. Och innan man inser att
ungdomen behöver en målmedveten etisk
fostran, som icke sammanbindes med den
kristna bekännelsen, så länge lämnar man ung-
domen ur etisk synpunkt vind för våg.
Från olika håll har man under senaste
tiden hört kristendom och prygel anbefallas
såsom de verksamma botemedel mot ung-
domens förvildning. Jag vill då påminna om,
att man i östern har ypperliga uppfostrings-
metoder, där ingendera delen anlitas.* Och
dock lyckas man där bättre än i Europa
att lära de unga själviakttagelse, själv-
behärskning och självutveckling. Den gosse
som t. ex. i Japan uppfostras till yogi lär
sig gymnastisera sin vilja lika väl som sin
kropp. Han genomgår, för båda ändamålen,
ett helt system av övningar och idrotter; hans
* Raja Yoga är en sådan. Just nu läser man
ju även om Nobelpristagaren Tagores skola i Indien.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>