- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1887 /
439

(1881-1891) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5—6 - Vår tids konstnärliga Kristusframställningar, af L. Dietrichson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

439

deri att karaktärens okufliga sanningskärlek och storhet teck-
nar manlighetens prägel på hela den strängt sannfärdiga ge-
stalten, som i detta ögonblick står vid sitt lifs mål, men
som icke kan annat, lika omöjligt som att bröstet kan låta
bli att andas. Han: är beredd, låt döden, låt förbrytarens
död på korset närma sig den skuldfrie, det kan icke för-
ändra ett ord i: hans mun och icke ett drag i hans ansigte."

Utan Antokolskis Kristus skulle kanske Munkaczys Kri-
stus inför Pilatus aldrig ha blifvit till — från den ene till
den andre är blott ett steg, ehuru de äro mycket olika. . Jag
har hört Munkaczy uttala sig med stor beundran om Anto-
kolskis verk. Munkaczy, som målar, förmår hvad bildhug-
garen icke kan, nämligen att ställa denna gestalt i förhållande
till en handling och en omgifning. Och: hvilken handling
och hvilken omgifning! Vi minnas: alla hur ypperligt konst-
nären förstått att framhålla de väsentliga hufvyudpunkterna
i taflan: Kristus i midten, Pilatus till höger och en skriande
representant för det blodtörstiga folket till venster beteckna
i sina, starka hvita färger de tre hufvudfaktorerna i taflan.
Men omkring domaren Pilatus, hvars vankelmod uttalar sig
både i fysionomi och armställning, grupperar sig hopen af
anklagare: den patetiske talaren, som synes slunga Pilatus
i ansigtet ett »Gifver du denne fri, är du icke kejsarens vän!»
den brede fariséen i rödt, som med. den tryggaste känsla af
sitt eget värde och sin sjelfbehagliga säkerhet ser ned på
den stackars svärmaren, som nu går sitt öde tillmötes, de
tre, diskuterande . saducéerna i bakgrunden. Och på andra
sidan i lika imponerande mängd hela folkmassan med sitt
tjutande »Korsfäst! korsfäst!» Blott han, den anklagade, har
intet följe. Alla de som hittills följt honom äro borta. Mer
och mindre : sympati, kan han väl finna hos en och annan
i denna församling, och i bakgrunden står en ung moder

+ En intressant skulpturgrupp af en svensk konstnär, hr Hdv. Bram-
beck, öfver motivet >Kristi frestelse», exponerades i maj i Stockholm i
Fria konsternas akademi. På frestarens läppar har konstnären lagt orden:
» Allt detta vill jag gifva dig.> Uttrycket hos den som så talar är verk-
ligen demoniskt förförande, utan att några af de vanliga attributen behöft
användas... Kristusgestalten närmar sig mera det konventionela, detta dock
icke hvad anletets uttryck beträffar. På denna panna har den. manliga
kraften ’och stoltheten tryckt sitt insegel. Fåfängt framhväser frestaren
de ord, hvilka skulle vara berusande för hvarje köttets träl som såge den
materiela herrligheten utbredd inför sig. Gruppen är, med-ett ord, im-
ponerande, Red. af Dag. Kr.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 18:31:31 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1887/0449.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free