Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5—6 - Musikalisk revy, af Volontaire
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
sångarnes» första och andra akt. Man nära nog är färdig att
instämma med hvad gamla musikvänner säga, att de sitta
och förarga sig öfver att ha framför sig lyriska artister med
så vackra röster, dem de få höra så litet af.
Emellertid måste det medgifvas, att om recitativen i
Mästersångarne ega vida mindre "musikalisk innebörd än de
då Lohengrin och Tannhäuser, så besitta de vid en jemförelse
med Wagners senare tondramer långt rikare fidtodisk affatt-
ning än dessa, der det eviga jägtandet efter det Häbufligk ta-
lets och samtalets tonfall är nog att bortförjaga alla som i
operan vilja finna musik, icke ett minutiöst spetsfundigt
quasipsykologiskt-filosofiskt-»tiefsinnig» hårklyfvande utan all
ända.
Se medgifvet, måste man dock ur stillärans synpunkt
förvåna sig öfver, hvarför "Wagner, då det gälde en >komisk
aa ’a», icke flerstädes begagnade sig af den komiska lätthet
och kraft, som nu endast sporadiskt yppar sig i lärlingarnes
körer, delar af Davids parti, Beckmessers något öfverdrifna,
men’ onekligen dråpliga serenad 0. 8. vV.
Och ’ det gälde ju’ icke "blott en vanlig komisk operadikt
— nej »Mästersångarne» var ju afsedd att blifva en genuin
tysk folkopera, ett nationelt lyriskt skådespel, visande hur
den germanska tonkonsten segrande drager sig ur spelet (och
är det just denna sida af saken som så förtratit de goda
fransmännen, såsom 1 det föregående visats).
För detta folkliga ändamål är af hela »Mästersångarne»
endast 3:dje akten fullt tjenlig. ’ Mästarens för musikkän-
nare och musikvänner ganska Or ÄR om än musikaliskt
föga gifvande konversationsstil i de begge Seg a eg hör
odisputabelt till det slags musik, som alltid skall blifva den
stora publiken en ’sluten bok. Vi tveka icke ser i detta hän-
seende instämma med en fjerrblickande musikdomare i Af-
tonbladet, som påstår att t. ex. Lortzing som tyska folkets
kompositör alltid skall gå före Wagner AD ortzing och Nicolai,
på eget bevåg tillägga vi Flotow, hvars Martha trots sitt en-
gelska ämne kan anses som tyskarnes nationalopéra-comique
i samma grad som La dame blanche i Frankrike, hvilken
opéra-comique "också eget nog har en librett rörande:engel-
ska förhållanden. Jag har hört att våra Wagnerentusiaster
blifvit ganska förgrymmade öfver denna: hr Adolf Lindgrens
uttalade profetia och det är ju rätt ledsamt, men ännu led-
sammare för dem är att Mästersångarne i sin helhet — trots
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>