- Project Runeberg -  Ur dagens krönika : Tidstaflor/Månadskrift för skönliteratur, teater och politik / 1887 /
651

(1881-1891) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7—8 - Verdis »Othello». Bref från Rom, af Alfredo Mazza

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

651

Nibelungen blifvit en-romantiker, en väldig romantiker, och
man måste bringa tingen på sin rätta plats: det menskliga
musiken — ingenting annat.

Århundradets hela musikaliska utveckling var ofullstän-
dig: hittills hade vi haft ett oändligt antal skolor med oänd-
ligt många ledare. Efter Beethoven och Weber Mendelssohn;
samtidigt med Mendelssohn Hector Berlioz. Kriget var för-
klaradt mot den. nya musiken, som bragts till sin fulländ-
ning af Rossini. Man: behöfde »Wilhelm Tell» för att hejda
teatrarnes portar, hvilka: höllo på att stängas för den itali-
enska konsten. t

Emellertid gick den ene efter den andra af de store
musikerna ur tiden och Richard Wagner var nära att förgås
af hunger. Verdis stjerna strålade ensam. Charles Gounod
hade i sin Faust lagt hörnstenen till franska konsten genom
att hemta: melodien ur Italiens flödande källor och ing gjuta
lif i den samma med en underbar orkesterteknik. Den i
Mignon fint elegiske Thomas förlorade sig i Hamlet och
Dizet afled efter att hafva skänkt verlden två mästerverk,
som Frankrike ej ville erkänna, förrän Italien gjort det:
»Carmen» och »Les pécheurs de perles».. Den ofullbordade
»Larlésienne» var egnad att visa fransmännen, att deras
nationalopera upphörde med Bizet.

Ver qvarstod sålunda och qvarstår ensam, i sitt snilles
väldiga - sköte sammanfattande hela sitt århundrades musi-
kalieka utvecklingsgång. Från San Bonifacio till. Nabucco,
från Nabucco till Trovatore, från Trovatore till Luisa Miller,
till Foscari, till Vespri siciliani, till Traviata, Rigoletto och
Bä lo in maschera; från Ballo in maschera till Forza: del de-
stino; från Forza del destino till Don Carlos; från Don Car-
los till Aida; från Aida till Othello — gång på gång, opera
för opera är det en personlighet, som genomgår ett vidun-
derligt utvecklingsskede; är det ett snille; som leon berar alla
öfriga.

Sålunda lyssnar denne vördnadsvärde åldring på den
rymliga -grafplats, som omgifver honom, till hvarje hviskning
från de döde, han upptecknar sånger, som äro ett genljud
af de hänsofnes och han framtrollar finalen till sitt sekels
underbara tonepopé.

Othello är derför sångernas sång, böckernas bok, hym-
nernas hymn. i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Oct 18 18:31:31 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/urdagkron/1887/0661.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free