Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 5 - En dansk wagnerbroschyr, af A. L.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
341
af en hvar». Ty först och främst är det sist nämda omöjligt;
och för det andra, äfven om G. visserligen är mera underhål-
lande än outhärdligt snustorra ledmotiv-sportsmän sådana som
Wolzogen eller Heintz, så är han deremot i sjelfva redogörelsen
för Nibelungendramerna icke så lättläst som t. ex. Richard Pohl,
kanske derför att denne mestadels lemnar å sido alla dessa led-
motivrecept, hvilka så ofta påminna om apotekens: 5 gram ur-
motiv, 10 gr. gudaskymning, 1 gr. matta völsungen, 100 gr. verlds-
arf — miscetur, detur, signetur, en matsked 1 minuten.
Men i alla fall har Gjellerup som sagdt äfven på tal om
ledmotiv sina stora förtjenster. Redan det, att han reducerar
Wolzogens 99) ledmotiv till 40, är en god gerning, som i himlen
helt visst skall tillräknas honom som förtjenst och minska skärs-
eldens kval för de oomvända. Och utredningen af ledmotivets
verkan på sinnet och minnet är mycket riktig, såsom grundad
på lagen om idéassociatiorer. Skada blott, att förf. icke inser,
att denna 1ag ingalunda hindrar, att förbindelse mellan idén och
motivet från början mycket väl kan bero på blott »vilkaarlig
overenskomst», ehuru sinnet sedermera genom att ofta finna dem
tillsammans vänjer sig vid att anse dem oskiljaktiga. Underteck-
nad kan aldrig känna lukten af bränd torf utan att erinras om
en viss sommar i Marstrand, då denna lukt ovanligt ofta för-
nams därstädes, ditförd af landvinden, men ingen lär väl därför
kunna påstå, att Marstrand och bränntorf :ega något inre och
nödvändigt sammanhang, utan idéassociationen är från början all-
deles tillfällig. På samma sätt fins intet karaktäristiskt sam-
manhang mellan åtskilliga af Wagners begrepp och hans motsva-
rande musikmotiv, t. ex. mellan Wotans spjut (eller fördrag)
och den alldeles likgiltiga skala, som blifvit kallad spjutmotivet
(eller fördragsmotivet), men då åhöraren ofta förnimmer dessa
saker tillsammans, så vänjer han sig vid att inbilla sig finna
ett symboliskt sammanhang mellan dem. Det är på denna psy-
kologiska upptäckt, som Wagner på ett nog mekaniskt sätt grun-
dat sitt system af ledmotiv såsom enda bärare af den musika-
liska karaktäristiken.
Men värre är, att Wagner sjelf säkert icke alltid menat
såsom ledmotiv hvad hans tolkare behagat kalla så. Det händer
ju hvilken kompositör som helst — och i synnerhet en så mo:
noton och starkt individuell som Wagner — att han upprepar
sina motiv af rent symfoniskt behof, utan att derför behöfva
misstänkas lägga en symbolik under upprepningen. An mer,
O
man har bevis på, att Wagner alls icke afsett någon likhet mel-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>