Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Blasfemi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
4
/
/
fast hvad som er tillatte kampmetoder og hvad
som skal gjelde for anstendig og ærlig kamp. Og
kan den skjerpede «blasfemiparagraf» med straffe*
trusler etc. føre til at kampen om livsanskuelser
blir utkjempet på en noenlunde saklig måte, ikke
utarter til rene skjellsordsbrekninger og raseri*
paroksysmer så er det jo ikke lite bare det. lall*
fall enhver som mener, det er en samfundssak, og
også en statsopgave, såvidt mulig å forebygge ut*
brudd av de barbarinstinkter som vi alle gjemmer
i oss, må være fornøiet med en lov som forsøker
å demme op for barbarenes lengsel efter rabiate
ekstaser og psykopatisk nytelse av grovt glosebruk,
også under kamp om meninger og tro.
Derimot kan der ikke tenkes noen instans
som har forutsetninger for å avgjøre om en tros*
bekjennelse i sig seiv, efter sitt indre vesen, er blas*
femisk — om det den lærer at Gud er og gjør, og
vil at menneskene skal være og gjøre, er gudsbe*
spottelse. Seiv for den del av folket som bekjenner
sig til kristendommen kan der ikke påvises noen
slik instans. I statskirken er der vitterlig rum for
så mange såkalte «personlige Guds*opfatninger», så
det er ikke mulig annet enn at en del av dens med*
lemmer uvilkårlig må holde en annen gruppe stats*
kirkemedlemmers subjektive forestillinger om Guds
vesen for bespottelige og formastelige. Jeg bare min*
ner om professor Hallesbys «kristelige sedelære»,
som han har bygget op på sin «kristelige tros*
lære». Den ene som den annen lære er bundet til
en bestemt mentalitet — professorens egen —, og
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>