Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Blasfemi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
12
hundre var så sterke i å tenke ut. I virkeligheten
har jo noen folk trodd at efter døden går åndene
til et fjernt land hvor det er godt å være, andre
har forestillet sig andenes tilværelse jammerlig trist
og fattig — og det ser ut som de siste forestillin*
ger har vært almindeligst, hvor folkene ikke har
hatt føling med kristne misjonærer. Og arkeologien
og etnografien kan fortelle en hel del om de for*
holdsregler som folk til alle tider har tatt for å
forebygge at de avdøde kjære søkte hjem igjen
til gamle tomter, — adskillig mindre om menne*
skers forsøk på å opna kommunion med de døde,
når det da ikke akkurat var for å skaffe sig for*
del av omgangen med åndene. Menneskene har
trodd på et liv efter døden fordi de trodde at det
var en kjensgjerning, enten den var hyggelig eller
uhyggelig. Forsåvidt var de fornuftigere enn
mange nutidsmennesker som erklærer at de tror
ikke på livet efter døden fordi de ikke nærer noe
ønske om å leve efter døden — eller noe lig*
nende. Hvad der ikke er noe argument, men en
naivitet.
Så for den saks skyld kunde der naturligvis
godt finnes et hinsides som ligner det byfoged
Dahl skildrer — seiv om jeg vilde føle mig der
som en flue der er falt op i et fat sirup, og det
er en fæl tanke at man skulde ligge og sprelle i
siruppen in saecula saeculorum. — Det som gjør
at de fleste mennesker utenfor et visst snevert
avgrenset miljø vil stille sig absolutt vantro til
spiritismens åpenbaringer fra et hinsidig lykkeland
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>