Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Blasfemi
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
28
av det nye Testamentes Kristusbillede — de fryk*
telige utbrudd av guddommelig harme, hans tale
om at han er kommet for å bringe sverd, ikke
fred, og kaste ild på jorden, skille foreldre og barn
og svigerbarn, sånn at den som vil være hans di*
sippel må kunne hate sine egne foreldre om det
trenges, og seiv hans nærmeste venner kan være
glade hvis de ikke forarges over ham. — Forestil*
lingen om Jesus som en snild, skrøpelig svermer
uten forståelse av menneskene sånn som de virke*
Hg er (det er pussig at Par Lagerkvist i «Bodeln»
har overtatt denne erke*borgerlige Jesus*klisjé) eller
som en elskelig ung predikant med særskilte an*
legg for å røre kvinneforeninger er vel opstått i
det forrige århundres borgerlige kretser, hvor man
holdt fast ved en viss utspedd kristelig tradisjon.
Man tok for gitt at nestekjærlighet og troen på
alle menneskers utviklingsmuligheter var sær*kriste*
lige tanker —og det var forsåvidt riktig nok. Men
den nedarvede venerasjon for Jesu navn blev ikke
forstyrret av noen mistanke om at Jesu Kristi neste*
kjærlighet og hans idéer om menneskenes utvik*
lingsmuligheter — helliggjørelsens — kunde være
helt vesensforskjellige fra deres egne fornuftige an*
skuelser om disse ting. Det lange skyggenes tog
av såkalte «historiske Jesuser» representerer jo den
følelsesbetonede motvilje mot å opgi sine barne*
dagers religiøse stemninger hos folk som trodde
at kristendommen i historisk forstand hadde spilt
ut sin rolle — og som samtidig forsøkte å kon*
struere sig en Kristusskikkelse, hvis opførsel og
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>