Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - D. H. Lawrence
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
47
flyktige herligheter, gjenoplevet synsinntrykkene i
sitt sinn, skapte han ut av dem sin utrolig hallu*
sinerende kunst, som virker direkte på leserens
sanser som smaks* og syns* og følelsesinntrykk.
Med samme suggererende makt lar han leseren op*
leve sine oplevelser enten det er av landskapet i
hans hjembygd eller av en enkelt blomst i en
have ved Middelhavet, et bad i Stillehavet ved
kysten av Australia, en morgen i Mexico eller en
dampbåttur midtvinters fra Sicilia til Sardinia.
Når han ærlig og redelig vettskremte en stor del
av det engelske publikum med sine skildringer av
erotiske situasjoner — og henrykte en annen del
av publikum med dem — så er det ikke fordi de
er mere «sanselige» enn hans blomsterbilleder og
dyremalerier eller hans reisebilleder. Hans kunst
virker rett på sansene, enten den gjengir kropps*
fornemmelser ved kjærtegn eller et natteleie i en
høisåte eller køiens bevegelser under ryggen på en
ombord på en dampbåt i tung sjø. Men det var
naturlig at hans kunst virket engstende og for*
argerlig på et publikum som var vennet til at
erotiske skildringer skulde ha noe litterært eller
u*livaktig og fjernt i selve tonen, og det enten de
stofflig sett var kyniske eller sentimentale, tragiske
eller hyggelige eller frivole.
Det var like naturlig at Lawrence måtte føle
sig forurettet og til slutt forfulgt: han blev be*
handlet som en forfatter av usedelige bøker, og
så hadde vel aldri noen dikter i hele verden tatt
kjønnet så dødsens alvorlig som hanl Puritaneren
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>