- Project Runeberg -  Varia. Illustrerad månadsskrift / Årg. 5 (1902) /
568

(1898-1908)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRU ZOLA.

man erkänna hans omutliga sträfvan att
skildra lifvet, sådant det i en oändlighet af
former, färger och gestalter, af godt och
ondt, rättfärdighet och orättfärdighet, dygd
och last ter sig för betraktaren. »Ett
konstverk är verkligheten, sedd genom ett
temperament», har han själf sagt, och
lägger man denna måttstock på hans egen
alstring, förstår man också hans
lidelsefulla, fantastiska, oftast af dyster
pessimism färgade skaplynne, som förmådde

honom att företrädesvis se lifvets
skuggsidor, och, såsom i hans bästa
romaner, »Fällan» och »Vårbrodd», gjorde
honom till proletärlifvets skildrare par
exel-lence. Massan, den stora massan var
föremålet för hans deltagande, och dess lif
och sorger funno i honom också en
vältalig tolk. I den modärna industrien
och samfärdseln såg Zola för öfrigt den
Molock, på hvars altare människolif och
människolycka offrades; med maskinerna
såsom fångarmar eller handtlangare grep
för Zola nutidslifvet sina offer, pinade och
kvalde dem till döds eller kastade bort
dem som värdelöst slagg att förruttna i
armodets och eländets hålor. Bland de
ekonomiskt lyckligt lottade klasserna såg
han åter hufvudsakligen egoismen, den
tanklösa, djuriska njutningstlystnaden,
fåfängan och girigheten. Hur har han icke
i sin roman »Penningen» brännmärkt
börsvärlden, spekulanterna och finansbaronerna
och obarmhärtigt blottat hela den afgrund,
penninghungern öppnar för sina offer! 1
»Damernas paradis» visar han fåfängans
och modeöfverdrifternas olyckor, i »Bättre
slödder» (Pot bouillé) reser han en
skampåle öfver bourgeoisiens hela lumpenhet
och sedliga ruttenhet, och i »Nana», liksom
i »Jorden» (La terré), skyr han icke att
stiga ned i lastens, dårskapernas och
för-därfvets djupaste afgrunder. I dessa båda
sistnämnda romaner når han också och
öfverskrider till och med gränsen till det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 12:58:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/varia/1902/0742.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free