- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
90

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dragt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

90 Dragt

spidse hatter.” Det er vistnok den samme hatteform det sigtes til i Sætes-
dalen, naar det heter at yde brugte og i gammel tid flade, graa hatter
med lange spidser hen i veiret fremme og bag paa", og dette bestyrkes
ogsaa derved at dette hodeplagg i begge bygder nævnes i forbindelse
med samme dragttype. For Sætesdalens vedkommende kjendes denne
merkelige hatteform baade fra Isaachsens og Tidemands billeder av den
gamle dragt (fig. 82) og man blir uvilkaarlig slaat av likheten med de
katolske biskopers »mithra”. Det er jo i og for sig ikke saa usandsynlig
at den geistlige dragt har gjort et sterkt indtryk og er delvis blit efter-
lignet paa landsbygden, og det vil ved en senere anledning bli paapekt
hvorledes dette virkelig har fundet sted ved brudedragten. At den biskop-
pelige mithra i middelalderen ogsaa har været efterlignet i folkedragten,
vinder i sandsynlighet derved at man paa en portal i Opdal kirke i Nume-
dal, samt paa en stueportal i samme prestegjeld finder en fremstilling
av Gunnar i orme-gaarden, hvor helten er avbildet med en mithralig-
nende hat. At man paa portalens tilblivelsestid, som falder sammen med
sagaenes fremstilling av heltesagnet, skulde ha forestilt sig denne helt
som biskop, er vel mere end usandsynlig (fig. 83).

I det 19. aarh. kom de høie cylinderformete hatter i bruk, særlig til
høitids- og brudgomsdragten. Den skal være opfundet av en pariserhatte-
maker i 1803, som skal ha veddet om at han skulde opfinde det mest
forrykte paa hattenes omraade og derefter bringe det i mode, hvad der
lyktes altfor vel.

Med hensyn til maaten at bære haar og skjeg paa, saa har ogsaa
denne været underkastet modens omskiftelser. En yppig haarvekst an-
saaes for en stor pryd, hvilket ogsaa har git vor første konge hans hæ-
drende tilnavn. Mændene bar almindelig haaret langt; dette var den frie
mands merke i motsætning til trælene, som var kortklipte; det var derfor
den største skjændsel man kunde tilføie en fri mand, at klippe hans haar
av. I en av de gamle love forekommer uttrykket norrøn haarskurd”, hvil-
ket synes at tyde paa at det fandtes en nasjonal haarfasong. I Kongs-
speilet skildres denne saaledes, at man skal klippe haaret ved øreflippene
og skjære det ret av over øienbrynene; derpaa skulde man kjæmme haaret
glat rundt om, som det best vilde falde. Ogsaa i Edda-digtet ,Rigsmaal"
skildres denne haarskurd. Dette er den almindelige maate at bære haaret
paa i middelalderen, og saaledes har det været baaret av vore bønder i
mange bygder like indtil den siste tid.

I Sætesdalen har man brukt en eiendommelig haarform; man lot
luggen vokse lang og strøk den bak det ene øre; forøvrig var haaret kort-
klipt. Denne lug kaldtes yspir”; i denne var det under slagsmaal godt tak

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free