- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
264

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Naturdyrkelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

264 Folketro

blev skjært og hurtigere modent med kornmo end ellers. Men det læg-
ges ogsaa til, at med megen kornmo kan kornet modnes saa hurtig, at
det blir for let. |

Ved disse forskjellige tankeforbindelser er tordenen i folketroen blit
en av naturens mest lykkebringende kræfter, og den gamle gudetro or-
met av tordenguden menneskenes største velgjører. Men det kunde like-
vel ikke undgaaes, at et saa voldsomt naturfænomen, som rammet i blinde,
maatte være gjenstand for rædsel. Man har derfor gjerne undgaat at
nævne den ved dens rette navn, da man trodde, at man da let kunde
bli rammet av den; derfor pleide man i Valdres heller at gi den navn
av nbestemor"; og i enkelte bygder paa Vestlandet kaldes torden for
»husbreia*, som vistnok er en senere forvanskning av »husfrøia" d.v.s.
husmoren, et navn den vistnok ogsaa har faat av samme aarsak. I Nord-
land kaldte man den for »blya" og man talte om »blygang" istedetfor
»tordengang*" eller ,ytordenslaatt", da de ansaa det for farlig at kalde
den ved dens virkelige navn.

I nær sammenhæng med den himmelske ild, solen og lynet, staar
den som mennesket selv frembragte. Det er den første store kulturerobring
og dets dyreste kultureie gjennem alle tider. Derfor holdes den hellig av
alle jordens folk. Hos nordboen var ilden den største velgjører, paa hvem
hans tilværelse berodde, og det ældste ildsted aaren blev ikke alene bo-
ligens materielle midtpunkt, men ogsaa dens alter.

Man ofret daglig til ilden. Naar man kokte grøt, pleide man at kaste
en klype mel i ilden, og hver gang man kokte paa den, blev der kastet
salt i den. I Telemarken pleide man at kaste snerken av den søte mel-
ken, som blev kokt, i varmen, og ved julebryggingen skulde ilden ha
det vørter eller det søte øl, som først rinder av karret. Særlig i julen,
da der almindelig var overflod paa matvarer i huset, maatte man be-
tænke ilden med offer. En kone i Hiterdal ofret en julaften til ilden.
Hun tok et drammeglas, heldte deri et par draaper brændevin, litt mel
av den grøt, hun just kokte til julaften, og litt smør, og slog det uti
varmen med de ord: ,Æt vel, drik vel og lev vel; ikveld er det jule-
kveld!" — Det var en gammel regel, at ilden skulde ha litt av al mat
som offer. En særlig offerdag til ilden hadde man 7. januar, Eldbjørgdagen.

Med de ufuldkomne midler man i gamle dager hadde til at gjøre
op ild med, var det av den største vigtighet at kunne berge ilden over
fra dag til dag. Gik ilden ut paa aaren, kunde man komme i en van-
skelig stilling, særlig hvis det var langt til nærmeste granne; ti at gjøre
op ild med ildstaal eller frembringe ynaueld" ved gnidning var en tung-
vindt fremgangsmaate. Naar man derfor om kvelden karet glørne sam-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0282.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free