- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
292

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - De underjordiske

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

202 Folketro

hente byttingen og bringe det rette barnet tilbake. Oprindelsen til denne
tro maa vi søke i folks trang til at forklare, hvorfor barn som hittil hadde
struttet av sundhet pludselig blev sykelig, styg eller mager.

Et folkemedicinsk middel mot svek, nemlig den saakaldte ,smøy-
ging*, maa vistnok sees i sammenhæng med troen paa, at sygdommen
skrev sig fra de underjordiske. Fremgangsmaaten skildres saaledes av
Wille: Straks ved Molands prestegaard i n.o. sees en artig korsvei, hvor
alle fire veiene bøier sig om med solen, og mellem hver vei en liden
kjæmpehøi. Med denne vei har man tilforn saa og tildels nu omstunder
brugt adskillige overtroer, især naar børn har været syge, at lægge dem
midt i korsveien, naar man først hadde gjort et firkantet hul av jord-
torver, og naar barnet var stukket derunder, da at skyde over det et skud."
Og i Asbjørnsens »En signekjærring" sier denne: »De har sendt bud
efter mig for en unge som har bare trollsvek: da er det ingen sak; jeg
skal føre ham rangsøles under en græstorvstrimmel, saa blir han til folk."
Ved ,smøyging” under jordtorven har forestillingen vistnok været den,
at man bragte den syke under jorden til de underjordiske, fra hvem syg-
dommen skrev sig, og ved at smyge gjennem det trange hul blev sygdom-
men avstrøket og latt tilbake der hvor den kom fra, og saaledes skulde
han bli kvitt sygdommen.

Naar vore bønder har hat saa megen vyrdnad for gamle gjenstan-
der, skyldes dette forestillingen om, at disse var kommet fra de underjor-
diske, og at gaardens og ættens velfærd var knyttet til dem. De blev
derfor bevart som en lykkebringende fetisj. En gammel lysestake, som
kaldtes , Lille kong Lavring" findes paa gaarden Kleiv i Brunkeberg; det
er en rytterfigur av træ med to lyseholdere i hændene. Det heter at den
har staat paa en hylde over høgsætet, og hver julaften blev det brændt
lys i den paa julebordet. Den skulde følge ætten, da de trodde at det var
forbi med dens lykke, hvis de skilte sig ved den. En gave fra huldrefol-
kene var ogsaa den fra Aasmund Vinjes digt bekjendte »Høgetveit-
hjort”, en middelaldersk vandkande av messing til kirkelig bruk, som
siden blev brukt som drikkekande i julen. Den skulde eie vernende kraft
og selv være usaarlig (fig. 210).

De underjordiske var musikalsk, og man kunde ofte høre den her-
ligste musik ut fra haugene, hvor de bodde. Den ældste prøve paa norsk
folkemusik som er trykt, er ogsaa en huldreslaatt. Beretningen herom,
som skriver sig fra stadsmusicus Hinrich Meyer, lyder saaledes: »I aaret
1695 da jeg havde været i lære omtrent et fjerdingaar, hændte det, at
jeg før jul prøvde, hvad vi i helligdagene skulde spille. Hver uke om
lørdagen kom sedvanlig en bonde med melk til min læremester, Paul

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free