- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
309

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Sjæletro - Spaadom og varsel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folketro 309

da sjælen kommer tilbake i legemet, findes dette ganske avmægtig og
i fremtiden sykelig.” Og om hestene sies det, at reien tok dem ut av
staldene og benyttet sig av dem, saaledes at de om morgenen fandtes
svett av mishandlingen om natten. Det var derfor almindelig at gi osko-
reien og maren skyld for forskjellige slags sygdom. En prest i slutten
av det 18. aarh. fortæller at en bonde raadførte sig med ham om en
syk pike, som kjæmpet med en fremadskridende tæring, og da han vilde
vite noget om grunden til sygdommen, fik han til svar, hvad alle trodde,
at hun siste jul hadde været i »preia”".

Man brukte ogsaa de samme avværgende midler og besværgelser
baade for maren og oskoreien. Fra Sørlandet fortælles det: y Engang
vilde oskoreien ind i skaalen; men da ropte manden:

Mara inne, Mara ute!
Her er saks, her er sværd,
her er Simosvøba inne!

Da maatte den pakke sig avgaarde."

SPAADOM OG VARSEL

Nysgjerrigheten efter at lære sin egen fremtidsskjæbne at kjende er
dypt rotfæstet i menneskenaturen; og sindets spænding har utløst sig i
talrike metoder som gaar ut paa at trække dækket tilside, saa at man
kunde indrette sin handlemaate derefter. En av de betydningsfuldeste
var den at søke oplysning hos de døde ved at mane dem frem. Fra vor
hedenske diktning kjendes flere eksempler herpaa, og den har sikkert
været i bruk langt ind i kristen tid, da vore middelalderske lover forbyr
at sitte ute paa gravhauger og vække op drauger og spørre skjæbnen
tilraads. I forbindelse med troen paa de døde maa det vistnok sees, naar
man har søkt at faa drømme paa gravhauger. Omkr. 1800 heter det fra
Sætesdal, at de som ønsket oplysning i kjærlighetssaker indfandt sig paa
gravhaugene, hvor de la sig til at sove, og i drømme fik de svar paa
det de vilde vite. Ordet draum hænger ogsaa oprindelig sammen med
ordet draug — en dødning.

Kjærlighetsdrømmen har spillet en stor rolle i det gamle folkeliv,
og der er utallige oplysninger om de forskjellige metoder, hvorved man
skulde faa sin tilkommende at se i rømme De er særlig knyttet til enkelte
bestemte dager som julaften og jonsokaften. De følgende historier skriver
sig fra Aurland i Sogn.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0327.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free