Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
SETE BVEDSFÆDEN!
Der er et gammelt Billede, hvor Dante er fremstillet
staaende udenfor Florens’ Mur, bag hvilken Byens Taarne
og Kupler ses. Den landflygtige Digter vender sig mod
Byen og peger paa den opslaaede Bog, han holder, og
hen paa Helvedstaden, som paa den anden Side af ham
optager Billedets andet Hjørne.
Denne Stilling er netop Dantes, hvor han i »Ko-
medien« beretter om sin Vandring gennem Helvedstaden.
Thi den Landflygtige staar hele Tiden, vendt mod sin
Fødeby, med bittert Nag og bedrøvet Harme og peger
med Haanden hen paa sin Skildring af Disstaden. Det
er Landsmænd, han gaar at søge, og det er sin Samtids
Fordærv og sine politiske Fjender, som han vil til Livs.
Men idet han gaar ind i Helvedstaden, er der først
nogle, han især venter og længes efter at træffe: det
er de store Florentinere fra Fædrenes Tid"). Ligesom
Revolutionens Minder og Skygger endnu staar for os,
saaledes stod — som de Sanctis udvikler — for Dante,
der levede i den triumferende Borgerstands Tid, Mindet
om de store ghibellinske Sejrs- og Faldstider og Skikkel-
1) Jfr. De Sanctis Afhandling i hans »Nuovi saggi critici.«
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>