Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
60
sitt hem och i sitt dagliga arbete, ägnar han sig på sin lediga tid
åter åt ett mera omfattande musikaliskt skapande.1 Han tar med
sin unga hustru också verksam del i ett musikaliskt umgängesliv,
som nu artar sig att bli betydligt livaktigare, än när han först kom
till Skara, och bidrar i väsentlig mån till den lilla stadens fortsatta
musikkulturella utveckling, därvidlag – som tidigare nämnts i nära samarbete med J. Aug. Mankell. För att närmast fästa avseende vid det allmänna musiklivet i Skara, sådant det utvecklade
sig under 50-talet, må här göras några korta antydningar, i den
mån det äger intresse i samband med Wennerberg.
En tydligen rätt vanlig form av offentlig musikutövning i Skara
såväl som på angränsande orter var soireer med sång och musik,
ej sällan även med dans eller i samband med något dramatiskt
spektakel. Den 19. febr. 1853 annonseras t. ex. i Skara Tidning om
Fem musikalisk-dansanta soireer å herr C. P. Öhrns salong,
arrangerade av fem herrar, bland dem J. A. Mankell. Men också
rena konserter bli mer och mer vanliga. Det är naturligtvis inte
fråga om någon större tillströmning av framstående artister utifrån;
här skola bland utländska förmågor bara nämnas den blinde bassångaren C. Schweitzer från Stuttgart, som i oktober 1854 gav
konsert å solennitetssalen i skolan, och den berömde violoncellisten
Kellermann, som konserterade tillsammans med pianisten Door
och f. ö. gästade Wennerberg, vars bekantskap han gjort i Tyskland.2 Med egna förmågor åstadkommos emellertid en hel del
uppföranden. För att ta några exempel: Den 9. juni 1853 ger J. A.
Mankell en Vocal- och Instrumental-Concert med biträde av
skolungdom, amatörer och amatricer och W estgöta regementes
musikkår. Man gjorde då en symfoni av Haydn, körer av Nordblom, Hreffner m. m. samt som avslutning två manskörer av
Wennerberg, nämligen Kung Oscars valspråk och den då nyss
färdigkomponerade »Hör oss, Svea!», som vid detta tillfälle sannolikt fick sitt uruppförande. Denna konsert var, i likhet med många
andra i Skara vid denna tid, anordnad i välgörande syfte; det anges,
att inkomsten skulle användas till bidrag vid »inköpandet af ett
1 I ett brev av den I. febr. 1854 (i H. Josephsons ägo) till Josephson, som
då befann sig i Paris, uttalar Wennerberg som sin erfarenhet, att man bör resa
ut och höra och se, »men blott för att kunna i sin kammare arbeta sedan».
2 S. TAUBE, a. a. Il, sid. 187.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>