- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
120

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

120

artade och i viss mån överraskande. Här skola bara anföras några
små detaljer. I Jätten låter komponisten sångaren göra ett stort
intervallsprång nedåt för att understryka det mörka hatet:

1-t=t–====–~
–·t
~

Jag

––I~-

=4t • ..,;

ha — tar hvi — ta

.

––

-r==l... ...
a — sar

Annars utgöra vidsträckta intervaller knappast någon typisk
ingrediens i Wennerbergs stil. — I Kaiser Barbarossa begagnar
Wennerberg en melodisk princip av motsatt art, vilken heller
icke kommer att bilda något väsentligt kännetecken för Wennerbergs sångstil, nämligen ett recitationsartat upprepande av en och
samma ton. Detta inom balladkompositioner — t. ex. Loewes ofta förekommande uttrycksmedel, vilket en Lindblad icke var
främmande för, och som sedan August Söderman med eminent
mästerskap skulle utnyttja, upptar Wennerberg här för att måla
och framhäva det spöklika, gåtfulla och gravlika hos den i underjorden levande, i förtrollning sovande kejsaren; i hela senare delen,
under tre åttataktsperioder, sjunger sångaren på d; i de sista takterna bredes föredraget ut i tunga halvnoter.
Frågar man sig, i vilken mån melodiken i Wennerbergs visor,
utom behagligt blid lyrik och måleriska moment, inrymmer någon
intensivare,, »energetisk» spänning, kan svaret blott bliva, att en
sådan endast i liten utsträckning gör sig gällande. Wennerberg
är mycket sparsam med både sekvensbildningar och kromatik dessa för romantiken och enkannerligen nyromantiken så typiska
medel att tolka affektstegringar. De kanske mest intensiva takterna i berörda hänseende möta i sången Ve mig! vid orden: »En
bön om nåd och förskoning», där ansatser till kromatik spela en
viss roll (se sid. 125). Stegringen åstadkommes dock även till väsentlig del med harmoniska medel. — Ett exempel på hur Wennerberg
melodiskt söker tolka vild upprördhet och samtidigt giver en
målerisk karakteristik av suggestivt fantastisk art är Zigeunerlied,
som med sitt exotiska snitt onekligen är en av de jämförelsevis
mest originella sångerna. Dock måste anmärkas, att egenarten här
är mera en yttre, beräknad effekt i anslutning till diktens spe-


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free