Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
201
Gärna uppbygger tonsättaren melodien på treklangssteg; detta
kan iakttagas i n:r 40 »Lofver Gud» eller n:r 32, »Då Israel ut ur
Egypten drog»; undantagsvis understrykes en känslostegring genom
intensivare kromatiskt inslag, såsom i den senare psalmen, där
solisten stiger uppåt i halvtonsteg:
~ii1-~r=r=st=Fn~ffi=r-~~~~~~~~
Hvad var dig, duhaf, att du flyd-de etc.
Påfallande är det rikliga bruk Wennerberg gör av recitativ, som
inleda eller förmedla kantabla partier. Det förekommer, att solostämman får en deklamatorisk prägel såsom uttryck för lidelse och
upprördhet, så i n:r 44, »De galne säga i sitt hjerta», där mari
frapperas av följande ställe. Solisten »deklamerar» patetiskt på
en och samma ton, understödd av ackompanjemangets häftiga och
kraftiga tremolando:1
appassionato t eon forza.
iEt 1~1-r1 l
Men de
ä — ro
af — fall — ne
J J Ii:?r-=~=t ~
al — le,
al — le — sam-man etc.
~ -===-1’~1––I-~
-====
==–===
piu vivace.
Långt vanligare äro emellertid rena recitativ, i vilka Wennerberg vinnlägger sig om en omsorgsfull och exakt deklamation med
iakttagande av karakteristiska skiftningar. Man lägge märke till
vilken fin verkan tonsättaren åstadkommit i följande takter i n:r
1
Jfr
sid.
120.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>