- Project Runeberg -  Gunnar Wennerberg som musiker /
212

(1929) [MARC] [MARC] Author: Gunnar Jeanson
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

212

en hel följd, cykliskt sammanhörande oratorier. De finnas utskrivna i ett häfte (i 4:0)1, innehållande följande sju texter: Jesu
födelse, Jesus i öknen, Jesus i Galileen, Jesus i Judeen, Jesu dom,
Jesu död samt Jesu uppståndelse och himmelsfärd. 2 Hela Jesu
levnad från begynnelsen till slutet var sålunda avsedd att bilda
det genomgående stoffliga motivet för den påtänkta oratorieserien.
Texterna äro alla sammanställda av olika stycken, som Wennerberg
med i allmänhet god blick och omsorg valt ur nya och gamla testamentet och ur psalmboken. Emellertid kommo endast tre av dessa
texter (den första, den femte och den sjätte), att få sin musikaliska klädnad. Till de övriga torde Wennerberg icke ha börjat
komponera någon musik eller åtminstone icke ha gjort förberedelser utöver enstaka skisser; blott till Jesus i öknen finnas på ett
manuskript1 några korta utkast.
Texterna äro samtliga så anlagda, att de väsentligen använda
evangeliets ord, som framställas dels i rent berättande form (evangelist-parti), dels med dramatisk fördelning av satser och repliker
på olika agerande personer. Däremellan komma lyriska och betraktande partier samt koraler. Om de icke komponerade texterna
skola här blott nämnas några ord, innan framställningen övergår
till de övriga. — I Jesus i öknen utgöras huvudmotiven av dels
Johannes döparen och hans profetiska och beredande mission,
dels Jesu frestelse under vistelsen i öknen. Jesus i Galileen
förtäljer 9m mästarens undergörande verksamhet (uppväckandet av en änkas son i Nain, botande av sjuka, de femtusen
männens bespisning etc.), hans predikningar och lärjungar. Huvudmotivet i Jesus i Judeen utgöres i första avdelningen av
intåget i Jerusalem, varefter skildras utdrivandet av månglarna
ur templet, Jesus och barnen o. s. v. Det sista oratoriet i cykeln,
Jesu uppståndelse och himmelsfärd, återger scenen vid graven,
Kristi möte med de två lärjungarna i Emmaus, utgjutelsen av den
helige ande och Kristi himmelsfärd. Ämnet i sistnämnda text var,
vid sidan av berättelsen om Jesu födelse och passionshistorien,
särskilt alltsedan senare delen av 1700-talet, i hög grad uppskattat
såsom oratoriestoff.
I den form, vari dessa texter liksom också de tre komponerade
1 I S. Taubes ägo.
2 Text till Jesu födelse finnes dessutom tillsammans med glunt-skisser i hdskr. (V 105 a) i Uppsala univ.-bibl.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wennerberg/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free