Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Övergångsåren 1505-1508
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
peruginska hållningen; de omgivande sex sittande gestalterna (t. v.
från Kristus S. Benedikt, S. Romuald och S. Laurentius, t. h. Hieronymus,
Maurus och Placidus), framställda i storslagen värdighet och
ädel upphöjdhet, men också av kraftfull realism och karaktärsfull
växling, röja här bekantskap med den florentinska konsten — man
har i detta fall pekat på Fra Bartolommeos Yttersta dom i S. Maria
Nuova i Florens. Kompositionen i
sin helhet visar, med sin tudelning
av jordiskt och himmelskt, tillbaka
på ett förut ofta använt schema, som
Rafael också själv upptagit i Marias
kröning, men den visar också framåt
på senare verk av Rafael ända till
hans sista altarverk, Transfigurationen,
och anordningen av de heliga
gestalterna i målningens övre del
skulle Rafael upptaga och bringa till
sin höjdpunkt i sin nästa stora fresko,
den första bilden i Vatikanens “stanser“,
den s. k. Disputa (se nedan).
Fig. 10. S. Georg (Petrograd). |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>