- Project Runeberg -  Rafael, hans levnad och verk /
46

(1920) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

berömda och populära — men även på visst sätt misskända — över
hela Europa.

Sitt staffli försummade Rafael icke under de första åren i Rom.
Bekanta äro både några porträtt och några madonnabilder, vilka måste
anses autentiska.

Att Rafael kom att avbilda sin påvlige mecenat är ju helt naturligt
— det skulle varit underligt
annars. Och dock har man velat
påstå att det bekanta, karakteristiska
porträttet av Julius II
skulle vara utfört av en lärjunge,
till vilken Rafael då lämnat
arbetet. Jag menar nu det
exemplar som finns i Uffizigalleriet
(se fig. 21) — Pittigalleriets
exemplar, utmärkt i flera
avseenden, men alltför milt och
vemodigt i uttrycket, anses nog med
rätta vara en i urkunderna
omtalad, av Tizian utförd kopia.
Det kan ju tänkas, att det av
Rafael själv utförda porträttet,
som lär ha ursprungligen hängt
i kyrkan S. Maria del Popolo,
vilken påven högt älskade,
alldeles förkommit. Troligt är detta
dock icke, utan troligast är att vi i det först nämnda exemplaret ha
originalet. Detta är åtminstone intrycket om man fäster sig vid den
enkla, ypperligt genomförda färgskalan och, vad teckningen beträffar,
det mästerligt utförda ansiktet. Detta är en utomordentlig studie i
fysionomik, som visar den i sin stolthet och ärelystnad djupt prövade
och genom bittra erfarenheter gäckade gamle kyrkofursten med den
viljekraftiga munnen, de rynkade ögonbrynen och den misstänksamma
blicken. Sitt skägg har han låtit växa, vitt, patriarkaliskt. Detta skedde,
såsom man vet, år 1511. Porträtten har sannolikt tillkommit det året
eller det följande.

Fig. 21.  Julius II (Uffizi, Florens).
Fig. 21. Julius II (Uffizi, Florens).


Något äldre är kanske porträttet av påvens biblioteksprefekt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:25:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/werafael/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free