Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
återfinna honom. Under Pennis ledning utbildades sannolikt den
ovan omtalade Battista Luteri samt svågern Perino del Vaga, vilken
jämte stuccatören Giovanni da Udine, Polydoro da Caravaggio m. fl. omtalas
vid loggiernas dekorering. Giulio Pepi, kallad Romano, blev av
alla dessa den mest ryktbare. Han var född omkr. år 1500, inträdde
nog tidigt i Rafaels atelier och säges redan ha fått börja utföra
större arbeten vid tiden för den tredje stansens dekorering. Livfulla
ställningar, rörliga scener och en fantasirik men orolig komposition
utmärker hans konst. Han var mycket användbar och synes även
hava arbetat på Rafaels arkitektkontor.
Den tredje stansen, nu vanligen — efter den märkligaste bilden —
kallad Stanza dell’ Incendio, var Leo X:s matsal. Dekorationen
här hade redan påbörjats av Perugino, och dennes valvmålningar lät
Rafael, av skyldigt undseende för den forne läraren, sitta kvar. De
stora bilder, som nu skulle utföras å väggarna, fingo till ämnen
praktscener ur påvarnas historia och visserligen sådana påvars, som
hetat Leo: Leo III:s värjemålsed, Karl den stores kröning av Leo III,
Leo IV:s seger över saracenerna vid Ostia samt släckandet av branden
i en av Roms förstäder (Borgo vecchio) genom Leo IV:s bön. De
tre först omtalade, vilka antagligen utförts efter den sistnämnda —
hela arbetet avslutades 1517 — har Rafael själv icke lagt hand vid.
Slaget vid Ostia anser man vara av Giulio Romano (?), Leo III:s ed
samt Karl den stores kröning åter av Penni. Leo III:s ed är målad
ikring och över ett fönster i viss (yttre) anslutning till kompositionen
av Mässan i Bolsena. I Karl den stores kröning, en tråkig ceremonibild,
förekommer som motsats till prelaternas lugna enformiga rader,
en genreartad scen i förgrunden med bänkbärande tjänare, vilkas
rörelser äro livliga nog, men som brutalt draga uppmärksamheten
till sin obetydliga gärning. Å båda bilderna förekomma porträttfigurer.
Vasari påstår, att Rafael gjort teckningarna till dessa fresker och
att han översåg utförandet “continuamente rivedendo ogni cosa“.
Branden i Borgo är, som sagt, den märkligaste av målerierna i
detta rum, och här har Rafael säkerligen gjort utkastet åtminstone till
scenerna i främre planet (fig. 36). Man tycker sig märka ett slags tävlan
med Michelangelo vad figurernas kraftiga anatomi och komplicerade
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>