- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand, hans kunst og liv i billeder og tekst /
26

(1920) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ilde medtaget drager hjem efter Kampen med Købmændene. I Marstrands
Kunst betegner dette Arbejde et Gennembrud. Det ejer en gribende
Stemning. Der er Sus af Aandens Vingeslag. — Hvad var Don Quixote?
En Fantast, der kæmpede for en Bunke forældede Idealer; en Taabe,
som troede, at han kunde hæmme Vold og hjælpe de Betrængte. Et
uklart Hoved, som ikke kunde skelne mellem Drøm og Virkelighed,
og som navnlig ikke forstod sin egen Begrænsning. Men var han en
Fantast, saa var han tillige en Mand, som hensynsløst, uden Gnist af
Bagtanke gik lige løs paa Sagen, og tit høstede sig en brodden Pande, som
saa mangen Idealist har gjort det før og siden. Det er nu en Gang Livets
Lov, at ingen faar Held til at lodde dets Dybder uden først at være prøvet
i Modgang og Lidelse. Marstrand dannede ingen Undtagelse.

I Marstrands senere Kunst indtager Don Quixote og dennes tro
Følgesvend Sancho Pansa en fremtrædende Plads. Snart har han kun let af
dem; men ofte bæres hans Skildringer af den gækkende Medfølelse, der
ligger, hvor Selverkendelsens Ironi og det overbærende Smil mødes.

*     *
*



Opholdet i Italien blev paa Marstrands anden Kejse ikke særlig langt.
Allerede i Begyndelsen af 1848 var han atter i Danmark. Det er
betegnende for hans mandige Udholdenhed, at han trods de Skuffelser, Rejsen
havde bragt ham, ikke opgav sit Maal, den store monumentale Kunst. Han
lod sig dog ikke blænde af denne Attraa og derved forlede til at give sig i
Kast med Opgaver, han ikke magtede. Han besad Livet igennem en
præcis Selvvurdering, og var paa dette Tidspunkt klar over, at han endnu
manglede den til Gennemførelsen af omfattende Kompositioner fornødne
Sikkerhed i Behandlingen af legemstore Figurer. Under disse Forhold maa
det have været ham en.Tilfredsstillelse kort efter sin Hjemkomst at
modtage Bestilling paa et legemstort Portræt af Konsul C. F. Hage og
Hustru. I sit Anlæg og gennem sin Udførelse viser dette Arbejde, at
Marstrands anden Rejse ikke havde været forgæves. Han havde samlet sig en
kunstnerisk Ballast, som nu kom ham til Gode. Billedet præges af
Djærvhed og Kraft, samt af en indgaaende Opfattelse af det »maleriske«, hvad der
nærmere beset betegner en ny Fase i Marstrands Udvikling.

Marstrand tænkte og følte i overvejende Grad plastisk. Hans mangfoldige
Tegninger leverer et uomstødeligt Bevis herfor. Det karakteristiske og
rytmiske, saaledes som det markerer sig gennem Udtryk, Bevægelse, Linie og
Form, har hovedsagelig været Maalet. Det særlig maleriske i Lysets og Mør-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:42:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wmarstrand/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free