- Project Runeberg -  Wilhelm Marstrand, hans kunst og liv i billeder og tekst /
30

(1920) Author: Theodor Oppermann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nak, det gælder Skranken og det tarvelige Tobaksbord; men det gælder
fremfor alt de to Gamle, og ganske særlig den energiske Frues smukke
Skikkelse. Desvæjre ejer Billedet koloristisk set kun liden Magt;
Virkningen er lidt sort, Farveglæden kun ringe.

*     *
*



Kort efter Hjemkomsten fra sin anden Rejse til Italien blev Marstrands
Betydning officielt anerkendt. I Slutningen af 1848 blev han udnævnt til
Professor ved Malerskolen. Gode Bestillinger blev ham til Del; navnlig som
Portrætmaler lagdes der stadig stærkt Beslag paa ham. Men trods al Medbør følte
han sig ikke tilfreds. Under Opholdet i Italien var hans Moder død.
Hjemmet var opløst. I 1849 mistede han en elsket Broder, Søofficeren Oswald,
der omkom ved Linieskibet Christian VIIFs Tilintetgørelse i Eckernførde
Fjord. Marstrand var dybt nedbøjet af dette Tab; han følte sig ulykkelig
og alene. Paa Venner skortede det dog ikke. Var han i Kjøbenhavn,
samledes en ret stor Kreds hos ham hver Torsdag Aften i hans Bolig
paa Prinsens Palæ. Det var dog ikke nok til at fylde hans Liv.
Overfor Vennen Johannes Fibiger raillerede han over sin Tilstand. Han
ønskede at blive gift, men fandt det haabløst. Pludselig skiftede dog
Forholdene. Uventet, selv for hans nærmeste, blev han i 1850 forlovet og holdt
kort efter Bryllup med en 26aarig Dame, den alvorlige og meget musikalske
Frøken Grethe Weidemann.

I Marstrands Udvikling greb denne Begivenhed efterhaanden stærkt ind.
Efter sit Ægteskab kom han i et langt intimere Forhold til Livet. De
smaa Besværligheder, som Ægteskabet bragte, har utvivlsomt til Tider trættet
ham; men selve Livets Vidunderlighed blev ham mere bevidst. Han fik
et sikrere Tag om dets alvorlige Strenge. Det viste sig tydeligere og tydeligere,
at han var en udpræget religiøs Natur. Efter Præsten Johannes
Fibigers Udsagn var han »vistnok ingen skoleret Christen, det er i det Hele ikke
let nogen selvstændig Lægmand, men han var en alvorlig og tænksom
Bibellæser, og saae op til Helligdommen som det Høieste«.

Til at begynde med blev Marstrands Ægteskab den ydre Anledning til, at
han atter tog Baksetag med »den nordiske Kunst«. Lokket af H. C.
Andersens begejstrede Skildringer af Folkelivet i Dalarne gik Bryllupsrejsen
did op. Den Uberørthed og Oprindelighed, som var ejendommelig for
Naturen og Folkelivet i denne afsides Egn, fangede Marstrands Sind, saaledes
som det fremgaar af en Række inspirerede Tegninger. Planen til det
bekendte Billede »Kirkefærd til Leksand Kirke over Siljan Søen i Dalarne« maa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 14:42:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/wmarstrand/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free